Kawa deserowa

kawa czekoladowa, kawa, czekolada, adwokat, ajerkoniak, cdn delikatesy, poniedziałkowa kawaUwielbiacie kawę? A może czekoladkę do tego? Adwokat – też nie zaszkodzi. Podsuwamy pomysł na połączenie tych trzech pysznych składników. Powiemy też o tym co kryje w sobie nasza ulubiona słodka przekąska.

Składniki:

− 150 ml zaparzonej czarnej kawy

− 2o ml adwokatu lub ajerkoniaku

− 40 ml roztopionej czekolady

Sposób przygotowania:

Na dno szklanki wlewamy adwokat i rozprowadzamy go po ściankach naczynia. Przez lejek dolewamy świeżo zaparzonej czarnej kawy. Na sam koniec, stopniowo dodajemy roztopionej czekolady. Voilà!

Właściwości:

Czekoladę kocha prawie każdy! Słodka i kremowa potrafi poprawić humor każdemu. Ale właściwie dlaczego? W czekoladzie zawarty jest tryptofan. W ludzkim organizmie przekształca się on w serotoninę, będącą neuroprzekaźnikiem (pobudza wiele procesów w ciele). Jednocześnie po zjedzeniu czekolady, podwyższa się poziom glukozy we krwi. A więcej kalorii to więcej energii. Dodatkowo zwiększa się produkcja endorfiny – hormonu szczęścia. Kolejnym tajemnym składnikiem czekolady jest fenyloetyloamina, czyli tzw. „hormon miłości”. Nie bez powodu więc uznaje się ten słodki narkotyk za afrodyzjak.

Znaczenie na nasz organizm ma również zawarty w niej magnez. Wpływa on na prawidłową pracę mięśni – zwłaszcza sercowego. Odpowiada też za regulację pobudliwości nerwowo-mięśniowej. Bezpośrednie oddziaływanie magnezu, które zauważamy, to poprawienie koncentracji. Po czekoladę sięgamy zatem najczęściej w trakcie nauki i wytężonej pracy. Warto jednak zaznaczyć, że zawartość tłuszczu, wypełniaczy chemicznych, konserwantów lub choćby tak duże stężenie kalorii ma negatywny wpływ na nasz organizm. Pomijając tycie i otłuszczenie narządów wewnętrznych (przy częstym spożyciu), po szybkim energetycznym uniesieniu, robimy się ospali i zmęczeniu. Nagły wzrosty i spadki poziomu cukru we krwi nigdy nie są pożądane i mogą prowadzić do cukrzycy typu 2.

Najwięcej wszystkich dobrych składników ma oczywiście czekolada gorzka. Nie zawiera tak dużo cukru i tłuszczu jak pozostałe, więc może być regularnie spożywana w małych ilościach. Czekolada mleczna zazwyczaj ma o wiele więcej tłuszczu, a proporcjonalnie mniej kakao – czyli sedna czekolady. Biała tak naprawdę nie jest czekoladą, ponieważ składa się głównie z masła kakaowego i cukru. Samego kakao w niej nie znajdziemy, więc i wymienionych wyżej, dobroczynnych składników. Ważne abyśmy kupując czekoladę zwracali uwagę na jej skład. Choć ceny nie zawsze idą w parze z jakością, to te najtańsze „czekolady” bywają „wyrobami czekoladopodobnymi” lub prawie w ogóle nie zawierają kakao.

Fot. Marlena Orzechowska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *