Jak zadbać o swoją odporność?

źródło: ussplash.com

W obecnej części roku, nasze zdrowie narażone jest na wiele niesprzyjających mu czynników. Nietrudno się przeziębić lub od kogoś zarazić, zwłaszcza w trwającej wciąż pandemii. W tych chwilach szczególnie warto wesprzeć swoją odporność, wypracowując  sobie zdrowe nawyki. Choć mogą wydawać się banalne, są w stanie zdziałać cuda!

ZDROWE ODŻYWIANIE

W walce o większą odporność dbanie o zbilansowaną dietę jest kluczowe. Regularne spożywanie zdrowych posiłków pozwala organizmowi zachować równowagę oraz dostarcza odpowiednią siłę do walki z drobnoustrojami. Na szczęście mamy dostęp do ogromu produktów spożywczych, które wyjątkowo zadbają o nasze zdrowie. Są to przede wszystkim warzywa i owoce, zawierające witaminy z grupy B i C. Niezbędna jest także witamina D3, której głównym źródłem są tłuste ryby morskie, takie jak łosoś czy śledź. Warto sięgać po kiszonki, na przykład ogórki i kapustę, które skutecznie zapobiegają rozwojowi bakterii.

ODPOWIEDNIE NAWODNIENIE

Oprócz zbilansowanych posiłków bardzo ważne jest spożywanie odpowiedniej ilości płynów. Należy pamiętać o systematycznym piciu wody, której średnie dzienne zapotrzebowanie to 2 litry dla każdego z nas. Woda jest źródłem niezbędnych pierwiastków i gwarantem właściwej pracy wszystkich narządów. Dodatkowo oczyszcza ciało z zebranych w nim toksyn. Odczucie pragnienia to już sygnał, że organizm jest lekko odwodniony. Dlatego pijmy wodę nawet wtedy, gdy jeszcze nie czujemy takiej potrzeby!

REGULARNY WYSIŁEK FIZYCZNY

Nie bez przyczyny mówi się, że sport to zdrowie. I wcale nie chodzi o codzienne treningi, zostawiające nas bez resztki sił. Okazuje się, że do zapewnienia sobie wystarczającej ilości ruchu, wystarczy 30 minut intensywnego marszu w ciągu dnia. Taka regularna i dopasowana do własnych możliwości aktywność fizyczna pomaga zredukować poziom stresu i stymuluje wytwarzanie hormonów szczęścia. Po wysiłku równie ważne jest zapewnienie sobie odpowiedniej regeneracji. Najlepiej sprawdzi się tutaj długa kąpiel, rozciąganie lub masaż.

SEN

Przedłużające się niedobory snu mogą wywołać wiele negatywnych skutków. Zwiększają ryzyko chorób, a także spadek odporności. Dlatego tak ważne okazuje się zadbanie o wystarczającą ilość snu, która nie powinna być mniejsza niż 8 godzin w ciągu doby. Znaczące jest też zasypianie o przybliżonej porze każdego dnia i unikanie spożywania posiłków przed samym snem. Dzięki temu organizm ma czas na regenerację i zebranie sił.

OGRANICZENIE UŻYWEK

Wiadomo, że sporadyczne korzystanie z używek nie bardzo odbija się na naszym zdrowiu, jednak lepiej ich unikać. Stosowane w zbyt dużej ilości używki, takie jak alkohol i papierosy, bardzo obciążają organizm. Z badań wynika, że mają one bezpośredni wpływ na obniżenie odporności, hamując jej naturalne procesy. Dlatego warto postarać się oduczyć niekorzystnych nawyków, a nasza odporność na pewno się za to odwdzięczy.

Dużo zdrowia dla wszystkich!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

19 − 4 =