Rozpoczęcie konferencji Media Biznes Kultura

fot. Karol Stańczak

14 października na Uniwersytecie Gdańskim rozpoczęła się konferencja Media-Biznes-Kultura. Jak przebiegł początek całego wydarzenia?

Tegoroczna edycja konferencji jest niewątpliwie wyjątkowa. Wynika to zarówno ze szczególnych – pandemicznych okoliczności, jak i dekady badań nad mediami, którą obchodzimy właśnie w  2021 roku. Po uroczystym rozpoczęciu konferencji Media-Biznes-Kultura przyszedł czas na wręczenie nagród w ramach Ogólnopolskiego Konkursu Na Najlepszą Pracę Magisterską z Wiedzy o Komunikacji Społecznej i Mediach – Medi@stery, który ma promować młodych badaczy, analizujących świat mediów z różnych perspektyw. W tym roku gala przybrała wyjątkowy charakter – odbyła się w formie hybrydowej. Do Gdańska przyjechało troje laureatów VI i VII edycji.

“Ludzie powinni myśleć krytycznie” – słowa od zwycięzców

Fot. Karol Stańczak

I miejsce w ramach VI edycji zajęła Kateryna Savranska z Uniwersytetu Jagiellońskiego za pracę „Problematyka walki informacyjnej w relacjach Rosji z wybranymi państwami europejskimi. Perspektywa medioznawcza”, która powstała pod kierunkiem dr hab. Agnieszki Hess, prof. UJ.

– Kiedy kończyłam szkołę w 2014 roku Rosja rozpoczęła wojnę przeciwko Ukrainie, której towarzyszyła walka informacyjna. W tym czasie planowałam też wybierać się na studia do Polski i myślałam o przyszłości moich rodziców na Ukrainie. Podczas studiów licencjackich w Krakowie zainteresowałam się wpływem mediów na stosunki międzynarodowe. Zaczęłam pogłębiać swoją wiedzę na temat wpływu dezinformacji i propagandy rosyjskiej na społeczeństwa w różnych krajach Europy. Zauważyłam wtedy brak usystematyzowanych opracowań na ten temat. Stąd ten pomysł. – odpowiedziała naszej redaktorce laureatka zapytana o to, dlaczego zdecydowała się na właśnie taki temat pracy. Poproszona o wskazówki dla osób rozpoczynających swoją przygodę z pisaniem tekstów na podobne tematy, odpowiedziała – Po pierwsze, zainteresować się fact-checkingiem. A polega to na tym, żeby sprawdzać informacje w ogólnodostępnych źródłach np. GUS. Bardzo często wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że może weryfikować informację, do której dostęp obecnie mamy niemal w zasięgu ręki. Czasami wystarczy po prostu wpisać coś w Google. Ludzie powinni myśleć krytycznie, muszą sprawdzać informacje i nie ufać każdemu ze źródeł bezkrytycznie.

 

Fot. Karol Stańczak

II miejsce w VII edycji konkursu zajął Krzysztof Nadratowski za pracę „Komunikowanie o wartościach i problemach społecznych jako element strategicznego zarządzania marką”. Promotorem został dr Łukasz Przybysz z Uniwersytetu Warszawskiego. Jak Krzysztof wspomina swoje początki? Co skłoniło go do opisania takiego tematu?

– Studiowałem dziennikarstwo ze specjalizacją PR i marketing medialny przez 5 lat. Miałem styczność z wieloma naukowcami, jak i praktykami komunikacji. Pomyślałem, że tematy społeczne w komunikacji marketingowej są coraz popularniejsze. Zacząłem się zastanawiać, czy to jest w ogóle etyczne, czy jest fair. Dlatego chciałem dodać coś nowego do dyskusji na ten temat. Autor pracy odpowiedział także, jak wyobraża sobie idealną komunikację w marketingu. – Po napisaniu pracy stwierdzam, że musimy szukać głębszych zmian systemowych. Dyskutujemy z poziomu komunikacji medialnej. Jako PR-owcy czy marketingowcy realizujemy zadania, za które się nam płaci, robimy coś, czego wymagają szefowie. To właśnie na poziomie tych szefów powinniśmy szukać zmian, firmy powinny brać pod uwagę więcej niż tylko chęć zysku. Niestety często mówienie o społecznej odpowiedzialności w komunikacji marketingowej to tylko sposób na sprzedanie nam kolejnej rzeczy. Słyszymy od firm, że produkują odpowiedzialnie, dlatego musimy płacić więcej za ich produkty. W ten sposób firmy zwiększają zyski, a my kupujemy sobie spokój ducha, a nawet możemy mieć poczucie, że im więcej konsumujemy, tym bardziej naprawiamy świat. To wymaga zmiany wielu ekonomicznych dogmatów. Dlatego jako specjaliści od komunikacji powinniśmy się zastanowić, jak wpływać na strategiczne decyzje, a nie tylko dowozić wyniki, jakich wymagają pracodawcy.

 

Fot. Karol Stańczak

III miejsce w ramach VII edycji zajęła Karina Veltzé za pracę „Forum obrazkowe jako przestrzeń komunikacji politycznej w Polsce” pod kierunkiem dr hab. Dominiki Kasprowicz, prof. UJ. Dlaczego postanowiła zanurzyć się w świat memów?

– Zaczęło się od zajęć na pierwszym roku magisterki – ćwiczenia z metodologii. Wtedy doktor Bukowski, którego cenię i serdecznie pozdrawiam, zadał nam zadanie dotyczące badań nad wybranym obszarem na zasadzie pilotażu, żebyśmy zobaczyli jak to wszystko wygląda od kuchni. Pomyślałam, że może wybiorę memy. Zabawne, rozrywkowe, wszyscy to lubią. Bardzo dużo ludzi komunikuje się za pomocą memów. Nie tylko nasze pokolenie.– odpowiedziała naszej redaktorce kobieta. Zapytana o obawy dotyczące wyboru tematu, skomentowała Nie miałam żadnych obaw. Wiedziałam ze ludzie nie boją się kontrowersyjnych tematów. Dlaczego więc miałabym się bać tematu memów internetowych? Przecież to jest powszechny sposób komunikowania. Dlaczego by tego nie zbadać? Dostrzegałam pewną lukę w nauce, która dot. memów. Chciałam tę lukę zapełnić. 

Przyszłym badaczom autorka pracy doradziła, aby nie bali się podejmowania tematów, które wydają się błahe i nieprzystające do atmosfery uniwersytetu. – Powiedzmy sobie szczerze, memy w naszej wyobraźni nie łączą się jakoś bardzo z uczelnią. Świat niepoważny ze światem poważnym. Kultura niska z wysoką. Nie można się bać eksploatacji takich przestrzeni. To my jesteśmy badaczami, my narzucamy trendy w badaniach. A co mamy badać, jak nie nowoczesne zjawiska w komunikacji internetowej? Skupmy się na czymś, co jest nowe i dynamiczne.

Fot. Karol Stańczak

Konferencja czas start 

Po oficjalnym rozpoczęciu, a także rozdaniu nagród laureatom konkursu, rozpoczął się wykład prof. dr hab. nauk społecznych Alicji Jaskierni z Uniwersytetu Warszawskiego, który otwierał samą konferencję. W wystąpieniu zatytułowanym: “Nowa normalność” czy zmiana paradygmatu? Ekosystem mediów w procesie adaptacji do epoki Cyfry, prof. Jaskiernia mówiła o nowych wyzwaniach, przed którymi stają nie tylko dziennikarze i badacze mediów, ale i cały system medialny adaptujący się do postępującej cyfryzacji. Pojawiły się między innymi tematy rosnących wpływów korporacji technologicznych, przyszłości mediów, a także wpływającego na geopolitykę wyścigu technologicznego.

Po wykładzie i przerwie kawowej, rozpoczął się żywy i interesujący panel dyskusyjny, o którym więcej dowiecie się tutaj: https://cdn.ug.edu.pl/82200/dekada-badan-nad-mediami-konferencja-media-biznes-kultura/

Autorki tekstu: Zofia Przybysz, Julia Michalska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dziewięć − siedem =