18/12/2024

CDN

TWOJA GAZETA STUDENCKA

Wykradzione premiery, czyli 2020 rok na trójmiejskich deskach teatralnych

6 min read

źródło: teatrwybrzeze.pl

źródło: muzyczny.org

Rok 2020 pozostanie na długo w pamięci ludzi kultury. Teatry głowiły się, jak w obecnej, nietypowej sytuacji zrealizować swoje plany repertuarowe, jak zapewnić pracę i zyski, a także czym zachęcić widzów, aby nie bali się sztuki i zasiedli na widowni. Niekiedy zrealizowane spektakle czekały kilka miesięcy na swoją premierę. Czasem ich pokazy ograniczały się do jednego, w dodatku bez widowni. Zdarzało się również, że teatrom udawało się wykraść czas i wstrzelić w lukę między jednym lockdownem, a drugim. Między kolejnym obostrzeniem, a zaleceniem, by zrealizować premierę sprawnie, a nawet zagrać kilka spektakli. W tym roku wydaje się to nie lada wyczynem… Przypatrzmy się, co nowego zaproponowały nam Wybrzeże, Muzyczny, Miejski, Szekspirowski, a także Gdynia Główna.

Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej w Gdyni

źródło: muzyczny.org

Na rok 2020 repertuar gdyńskiego teatru przewidywał trzy premiery, z których można powiedzieć, że zrealizowano jedną i pół. „Księga Dżungli” miała powitać premierowych młodych widzów 14 marca. Niestety dwa dni wcześniej z powodu epidemii zawieszono działalność instytucji kultury w Polsce. Po zagranych kilku spektaklach przedpremierowych, otwartych dla widowni, artyści musieli pożegnać się ze świeżo opracowanym materiałem na ponad siedem miesięcy. Premiera odbyła się 25 października na Dużej Scenie Teatru, a nie, tak jak wcześniej zaplanowano, na scenie Nowej z mniejszą widownią. „Księga Dżungli” to spektakl – wizytówka Jakuba Szydłowskiego, reżysera i aktora znanego polskim fanom musicalu. Tytuł ten został przez niego zrealizowany również dla Teatru Muzycznego Roma, Teatru Muzycznego w Poznaniu oraz Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Gdyńska realizacja, pomimo że przewidziana dla tych młodszych, zadowoli także starszych miłośników teatru. Wraz z głównym dziecięcym bohaterem, Mowglim, można przenieść się w świat dżungli, który nie jest nam obcy, a wręcz przerażająco dobrze znany. Tę ponadczasową historię uświetniają songi i choreografie brawurowo wykonane przez artystów Teatru Muzycznego w Gdyni.

Sezon 2020/2021 Teatr Muzyczny miał zainaugurować musicalem opartym na klasyce światowej literatury, a mianowicie na powieści Michaiła Bułhakowa pt. „Mistrz i Małgorzata”. Spektakl reklamowany był jako polska megaprodukcja roku, za reżyserię miał odpowiadać Janusz Józefowicz, a za muzykę Janusz Stokłosa – duet słynący z musicalu „Metro”. Próby do spektaklu oraz premierę przełożono na 2021 rok.

Ostatnią premierą jest „Koncert Sylwestrowy Online”. Tradycyjnie zespół Teatru Muzycznego w Gdyni rozpoczął pracę nad koncertem, który udoskonala sympatykom teatru wieczór sylwestrowy, a później gości w repertuarze do połowy stycznia. W tym roku motywem przewodnim koncertu miała być polska muzyka lat siedemdziesiątych oraz piosenka francuska. Niestety, ze względu na kolejne obostrzenia, próby zawieszono. Rozpoczęto natomiast intensywne przygotowania do rejestracji wideo programu artystycznego, który mógłby zawitać na ekranach widzów w ten ostatni dzień w roku. Koncert online to zbiór musicalowych przebojów, opatrzony materiałami „zza kulis”.

Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni

Tegoroczne premiery gdyńskiego teatru przy ulicy Bema to plejada scenicznych adaptacji klasyki światowej literatury. Miejski rozpoczął ten rok od premiery komedii „Trzej Muszkieterowie w reżyserii Rafała Szumskiego. Widzowie myślący o bohaterach słynnej powieści Aleksandra Dumas – Atosie, Portosie i Aramisie, jako o silnych, sprytnych mężczyznach, na których widok serca kobiet biją mocniej, mogą być zaskoczeni.

źrodło: teatrgombrowicza.art.pl

Natychmiast po otwarciu instytucji kultury, czyli 6 czerwca, teatr zaserwował widzom, przełożoną z kwietnia, premierę spektaklu „Nastazja wychodzi za mąż” opartego na „Idiocie” Fiodora Dostojewskiego.

Oprócz literatury francuskiej i rosyjskiej Miejski wziął również na warsztat anglosaską klasykę. Mowa tu o „Rozważnej i romantycznej” Jane Austen. Spektakl wyreżyserowała Alina Moś-Kreger, a premiera odbyła się w październiku. W rolach głównych wystąpiły Agnieszka Bała i Weronika Nawieśniak. W trakcie wakacji na plaży w Orłowie teatr planował świętować 25-lecie Sceny Letniej. Z tej okazji rozpoczęto próby do spektaklu muzycznego „Marlene. Iluzje” w reżyserii Jacka Bały. Niestety ze względu na zawieszenie działalności Sceny Letniej w tym sezonie, na tę premierę prawdopodobnie trzeba będzie poczekać do wakacji 2021.

Teatr Gdynia Główna

W kameralnym teatrze mieszczącym się na Dworcu Głównym w Gdyni w czerwcu odbyła się premiera spektaklu „i… jakoś to będzie”, opatrzonego podtytułem: wg. „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. Na scenie można ujrzeć parę aktorów: Martę Jaszewską i Jakuba Kornackiego, mierzących się z pięknem języka polskiej epopei narodowej. Spektakl wyreżyserowała dyrektorka teatru – Ida Bocian. Teatr Gdynia Głowna wraz z miastem Gdynia, w tym trudnym dla wszystkich roku, wyszedł z inicjatywą i zaoferował mieszkańcom miasta serię koncertów, będących częścią projektu teatralno-społecznego „Ballady Osiedlowe”. We wrześniu na osiedlach kilku gdyńskich dzielnic zabrzmiały dźwięki i rozeszły się słowa piosenek, do których teksty napisał Jakub Kornacki. Każdy song to osobna historia zasłyszana od mieszkańców „Miasta z morza”. W projekcie swoje aktorskie i wokalne możliwości zaprezentowali Jakub Kornacki, a towarzyszyła mu tegoroczna absolwentka Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej w Gdyni – Barbara Lamprecht.

Teatr Wybrzeże

Artyści, a także widzowie Teatru Wybrzeże, w tym roku musieli pożegnać się z Dużą Sceną przy gdańskim Targu Węglowym. Ze względu na remont generalny budynku, ponowne otwarcie sceny planowane jest na koniec 2022 roku. Teatr Wybrzeże dysponuje kilkoma mniejszym scenami, na których w tym roku zrealizowano sześć nowych tytułów.

źródło: teatrwybrzeze.pl

W styczniu odbyła się premiera „Kordiana”. Spektakl wyreżyserował dyrektor teatru – Adam Orzechowski, natomiast tytułowa rola jednego z najsłynniejszych polskich dramatów powierzona została pięciu aktorom. Sztuka Marka Modzelewskiego „Inteligenci” na Scenie Kameralnej w Sopocie oraz „Śmierć Iwana Ilijcza” na podstawie noweli Lwa Tołstoja, wystawiona w Starej Aptece, zawitały w repertuarze teatru w lutym. W trakcie wiosennego lockdownu miłośnicy gdańskiej sceny musieli zadowolić się transmisjami online spektakli archiwalnych, a także tych z aktualnego repertuaru. W lipcu odnowiona Scena Malarnia otworzyła się dla widzów, a jej ponowną działalność zainaugurowano premierą spektaklu „Życie Intymne Jarosława”. Tekst dramatu powstał na podstawie dzienników i korespondencji pomiędzy Jarosławem Iwaszkiewiczem a Jerzym Błeszyńskim i dotyka erotycznej relacji pomiędzy mężczyznami. Scenariusz stworzyli Magda Kupryjanowicz i Michał Kurkowski we współpracy z reżyserem spektaklu – Kubą Kowalskim. Pod koniec sierpnia Teatr Wybrzeże zaproponował widzom komediodramat Gabrieli Zapolskiej „Żabusia”. Spektakle przedpremierowe wystawione zostały na Scenie Kameralnej w Sopocie, natomiast premiera odbyła na Scenie Letniej w Pruszczu Gdańskim. Ostatnim nowym tytułem, który można było obejrzeć w Teatrze Wybrzeże w tym roku, był dramat Henrika Ibsena „Nora” w reżyserii Radosława Rychcika. W tytułową rolę wcieliła się Dorota Androsz.

Gdański Teatr Szekspirowski

W roku 2020 Szekspirowski miał zaprosić widzów na pierwszą własną realizację teatralną. Do tej pory premierowe spektakle grane na scenie teatru szekspirowskiego były koprodukcjami z innymi instytucjami, m.in. Teatrem Wybrzeże, czy Teatrem Muzycznym w Gdyni. Tym pamiętnym dla teatru tytułem jest „Burza” – dramat uznawany za jedno z najwybitniejszych dzieł Wiliama Szekspira. Spektakl wyreżyserował Szymon Kaczmarek, a jego premiera odbyła się bez udziału widowni 20 listopada.

Trójmiejskim teatrom udało się zrealizować w tym roku kilka atrakcyjnych i obiecujących tytułów. Niestety, okazji, by je obejrzeć i ocenić było w tym roku niewiele. Pozostaje mieć nadzieję, że nadchodzący rok przyniesie nam wszystkim, w tym ludziom kultury, stabilizację i możliwość swobodnego spotkania się na żywo z kulturą, a nie tylko ze szkłem monitora.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

trzy × dwa =