20/10/2025

CDN

TWOJA GAZETA STUDENCKA

Drugi dzień konferencji Media Biznes Kultura 2025. O czym rozmawialiśmy na podstolikach?

4 min read
Konferencja Media Biznes Kultura

Fot. Nadia Zielińska

W piątek, 17 października, na Wydziale Nauk Społecznych odbył się drugi dzień konferencji Media.Biznes.Kultura. Goście mieli szansę wziąć udział w pięciu podstolikach medialnych, których tematy dotyczyły aktualnych wyzwań świata mediów.

Konferencje rozpoczęły się o godzinie 9:30, a ich tematy brzmiały:

  • „Jak rozmawiać inkluzywnie o historii, kulturze i sztuce”,
  • „Media a zrównoważony rozwój – wyzwania i kompetencje przyszłości”,
  • „Komunikowanie polityczne: zagrożenia dla systemu demokratycznego”,
  • „Edukacja medialna jako narzędzie przeciwdziałania wykluczeniu”,
  • „Komunikowanie w liturgii: współczesne wyzwania dla wizualności w kulcie”.

Inkluzywnie o historii

Konferencja Media Biznes Kultura
Fot. Nadia Zielińska

Podstolik „Jak rozmawiać inkluzywnie o historii, kulturze i sztuce” poprowadził dr hab. Konrad Knoch. Wśród uczestników znaleźli się zarówno profesorowie i studenci Uniwersytetu Gdańskiego, jak i osoby z zewnątrz. Poruszane tematy dotyczyły inkluzywności w sposobie mówienia i przedstawienia wydarzeń historycznych, społecznych i kulturowych.

Pełna analiza podstolika jest dostępna tutaj.

Zrównoważony rozwój

Dr Beata Czechowska-Derkacz prowadziła debatę pt. „Media a zrównoważony rozwój – wyzwania i kompetencje przyszłości”. W spotkaniu udział wzięli również zagraniczni prelegenci, m.in. z Uniwersytetu Maltańskiego. Rozmowa miała wymiar dwujęzyczny (polsko-angielski), a na miejscu obecni byli tłumacze symultaniczni, którzy na bieżąco

Konferencja Media Biznes Kultura
Fot. Nadia Zielińska

przekładali zdania z polskiego na angielski.

Jedną z uczestniczek była prof. Sylwia Mrozowska, która opowiedziała o Centrum Zrównoważonego Rozwoju UG, jego celach i wyzwaniach. Wśród celów znalazła się m.in. dalsza współpraca międzynarodowa oraz skupienie się na studentach i pracownikach naukowych oraz ich pomysłach.

Po każdej z prezentacji następowała dyskusja, w której uczestnicy wspólnie wymieniali się pomysłami i przemyśleniami.

Całe spotkanie było nagrywane, a pod koniec swoich prezentacji prelegenci krótko je podsumowywali. Jak poinformowała dr Beata Czechowska-Derkacz, z zebranego materiału może powstać publikacja naukowa na temat zrównoważonego rozwoju.

Czy współcześnie doświadczamy propagandy?

Podstolik „Komunikowanie polityczne: zagrożenia dla systemu demokratycznego” został poprowadzony przez:

  • Dr Michalinę Ahmad,
  • Dr Grzegorza Kapuścińskiego,
  • Dr Dominikę Rafalską,
  • Dr hab. Jacka Wojsława.
Konferencja Media Biznes Kultura
Fot. Nadia Zielińska

Podczas rozmowy poruszono m.in. temat zjawiska propagandy i jej ponadczasowości. Prof. Jacek Wojsław przybliżył schematy jej działania, które są banalne, ale sprawdzają się nawet dzisiaj. Prof. Łukasz Szurmiński z Uniwersytetu Warszawskiego wspomniał również o działaniu Telewizji Republika i o tym, jak stosuje się tam zasady propagandy.

Dr Michalina Achmad zwróciła uwagę na wszechobecny hejt obecny w przekazach propagandowych. Jako przykład podała skrajnych patriotów, którzy czują nienawiść np. do muzułmanek, ale postrzegają ją jako obronę polskości. Takie działania skutkują wykluczaniem mniejszości ze społeczeństwa.

Nie zabrakło też tematu mediów społecznościowych i tego jak budują one wizerunek polityków, tak jak to było w przypadku np. Sławomira Mentzena. Młode osoby są „tresowane” tak, jak im sztab zagra.

Edukacja jako broń

Dr hab. Klaudia Cymanow-Sosin z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie prowadziła rozmowę pt. „Edukacja medialna jako narzędzie przeciwdziałania wykluczeniu”.

Na podstoliku poruszono problemy związane z szeroko pojętą edukacją. Do jednego z nich należy analfabetyzm funkcjonalny – zjawisko, w którym wiele osób mimo umiejętności czytania, nie rozumie tekstu, który ma przed oczami. Mimo to podejmują decyzje wyborcze. Wiąże się to z faktem, że w Polsce dba się o osoby wysoko uzdolnione, a problem pojawia się wtedy, gdy trzeba zadbać także o te, które mają niższe kompetencje.

Nie zapomniano również o sztucznej inteligencji i o tym, że korzystanie z niej wcale nie musi być wstydliwe. Problem polega jedynie na tym, że ciężko jest weryfikować informacje, które podsuwają nam czaty. Odpowiedzią na to jest publikowanie badań.

W trakcie rozmów nie zapomniano też o idei edukacji włączającej. Jest ona realizowana w ośrodkach kultury i otwiera ścieżki dla:

  • dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach,
  • uchodźców, imigrantów,
  • osób starszych,
  • osób o trudnej sytuacji ekonomicznej,
  • innych grup marginalizowanych społecznie.

Jakie wyzwania stoją przed współczesną sztuką?

Konferencja Media Biznes Kultura
Fot. Nadia Zielińska

Na poziomie 301 w galerii PhotoMedia+ prof. dr. hab. Zbigniew Treppa prowadził podstolik pt. „Komunikowanie w liturgii: współczesne wyzwania dla wizualności w kulcie”. Rozmawiano m.in. o tzw. malarstwie facebookowym – zjawisku polegającym na tym, że gdy w sieci pojawia się dany trend, wszyscy za nim podążają.

Wraz z zatracaniem indywidualności przychodzi oczywisty konsumpcjonizm. Mgr Mikołaj Janiak zaznaczył, że współczesny człowiek konsumuje symbole i sprawnie porusza się w sferze obrazów. Są to jednak działania pozbawione głębi, zupełnie mechaniczne.

Prof. Zbigniew Treppa zwrócił uwagę na fakt, że mimo dostępności wiedzy młodzi ludzie po nią nie sięgają. Jak tłumaczył: „Kiedy są źródła i mamy do nich dostęp, to naturalne powinno być dokopywanie się do nich”.