Najkrótsze dni w roku – jak je przetrwać?

Źródło: Alisa Anton/Unsplash

Większość z nas myśli teraz o tym, żeby jakoś wytrzymać – byle do świąt, a potem będzie z górki. Co robić, gdy za oknem jest zimno i szaro, a na uczelni ciągłe kolokwia i zaliczenia? Czasem zapominamy o podstawach – oto kilka prostych sposobów na to, jak możemy umilić sobie i „przetrwać” te najkrótsze dni w roku.

  1. Zażywaj suplementy diety

Obniżona odporność, zmęczenie, zły nastrój – niby normalność zimą, ale wcale tak być nie musi! Możliwe, że zmagamy się z niedoborem witamin. W sezonie zimowym warto wykonać kontrolne badania krwi i sprawdzić, czy nie brakuje nam na przykład witaminy D. Która jest odpowiedzialna w organizmie za wiele ważnych funkcji, w tym m.in. za: wsparcie układu odpornościowego, gospodarkę wapnia i fosforu, stan kości i dobre samopoczucie.

Witamina D jest produkowana przede wszystkim pod wpływem promieniowania słonecznego — dlatego podczas ciemnych zimowych miesięcy warto wspomóc organizm i skorzystać z suplementów.

  1. Wysypiaj się i zadbaj o jakość snu

Krótkie ciemne dni i mroźne poranki nie sprzyjają porannemu wstawaniu spod ciepłej kołdry. Wpływa na to poziom melatoniny w naszym organizmie, zwanej hormonem snu, jest uzależniony od ilości światła dziennego. Kiedy jest go za mało, ilość melatoniny przez całą dobę utrzymuje się na poziomie, który powoduje uczucie senności i zmęczenie. Brak snu także osłabia odporność, ponieważ zwiększa podatność organizmu na infekcje. Kiedy się wysypiamy, nasz układ odpornościowy jest o wiele silniejszy. Dlatego musimy dbać o nasz sen teraz bardziej niż kiedykolwiek, najłatwiejszymi sposobami na to są – ograniczanie czasu spędzanego w łóżku, unikanie kofeiny, nikotyny i alkoholu oraz prowadzenie regularnego trybu życia, czyli kładzenie się spać i wstawanie zawsze o tej samej porze.

  1. Otaczaj się kolorami

Na złe samopoczucie i szarobure otoczenie mogą pomóc kolory, które mają silny wpływ na nasz nastrój. Niekonwencjonalna metoda leczenia kolorami nazywa się chromoterapią. Zgodnie z jej zasadami powinniśmy otaczać się żywymi, energetycznymi barwami jak żółty, czerwony czy pomarańczowy. Odcienie te mogą na nas pozytywnie oddziaływać, więc może czasem, przy porannym wyborze stroju, warto zdecydować się na kolorowe skarpetki czy sweter.

  1. Uprawiaj sport

Każdy wie, że sport to zdrowie. Nawet krótki spacer na świeżym powietrzu może pomóc naszemu samopoczuciu. Biegaj, pływaj, chodź na siłownię – to na pewno pomoże w starciu z jesienną chandrą.

  1. Sprawiaj sobie codziennie małe przyjemności

W idei self care znajdź czas dla siebie – może brzmi to trochę błaho, ale mając na głowie multum obowiązków, często zapominamy o robieniu rzeczy wyłącznie dla przyjemności. Każdego dnia zrób dla siebie coś miłego, obojętnie co to będzie: zapalenie ładnie pachnącej świeczki, zjedzenie czekolady czy powieszenie ozdobnych światełek. Takie małe rzeczy też potrafią cieszyć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dwadzieścia + szesnaście =