Na Uniwersytecie Gdańskim odbyła się pierwsza edycja konferencji „Mediaucze(L)ni”
4 min read

11 i 12 kwietnia na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego odbyła się pierwsza edycja Ogólnopolskiej Konferencji Studenckiej „Mediaucze(L)ni”. Zorganizował ją portal Ciąg Dalszy Nastąpi, Neptun TV, Radio UG MORS – Mega Otwarte Radio Studenckie oraz koło fotograficzne MIGAWKA.
Konferencja zorganizowana została wokół trzech obszarów tematycznych: ,,Człowiek w dobie asymetrii informacji”, ,,Zawody medialne w przyszłości w równowadze z nowymi technologiami” oraz ,,Algorytm zrównoważonego rozwoju”.
Tuż po uroczystym otwarciu po raz dziesiąty odbyło się przyznanie nagród Ogólnopolskiego Konkursu Na Najlepszą Pracę Magisterską z Wiedzy o Mediach Medi@stery. Konkurs ten, mający wyłonić najlepszą pracę magisterską wśród studentów dziennikarstwa, organizowany jest przez kierunek Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna Uniwersytetu Gdańskiego od 2015 r. Każdego roku zgłaszanych jest do niego około 30 prac. Pojedyncza uczelnia może wysłać ich maksymalnie pięć.

Trzecie miejsce zajął Patryk Tabak z Uniwersytetu Jagiellońskiego za pracę ,,Warfluencer jako narzędzie wojny hybrydowej – analiza komunikacji soldierukrainewin”. Promotorką pracy jest dr hab. prof. UJ Agnieszka Szymańska.
Drugie miejsc zajęła Urszula Bienia z Uniwersytetu Jagiellońskiego za pracę ,,W kręgu współczesnych traum. Medialne przedstawienie muzyki klasycznej w czasach pandemii i wojny w Ukrainie”. Promotorką pracy jest dr hab. prof. UJ Agnieszka Hess.
Pierwsze miejsce zajęła Agnieszka Kurpias z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie za pracę ,,Krytyka literacka w mediach społecznościowych”. Promotorką pracy jest prof. dr hab. Iwona Hofman z UMCS.
Po wręczeniu nagród zostały przeprowadzone debaty z laureatami dotyczące tematyki ich prac, procesu ich pisania oraz inspiracji, jakie stały za ich powstaniem.

Patryk Tabak opisał warunki, w jakich doszło do zaistnienia zjawiska warfluencera – W odniesieniu do mediów tradycyjnych mogliśmy oczekiwać, że to dziennikarz wykona za nas czarna robotę, zweryfikuje informacje, przesieje je przez sito. W Mediach społecznościowych jesteśmy sami.
Jednym z prelegentów konferencji był Marcin Wąsik-Wiszniewski, Regionalny Dyrektor Programów Edukacji Ekonomicznej. Jego wykład ,,Utrata tożsamości w cyfrowym świecie a twoje finanse” poświęcony był cyberzagrożeniom, zarówno tym istniejącym od dłuższego czasu, jak i tym stosunkowo nowym. Zwrócił uwagę na szybkość i głębokość zmian wprowadzanych przez Internet – To naturalne że świat wirtualny przenika się z realnym. Dla was to normalne, nasze pokolenie musi się tego nauczyć – powiedział. Zaznajomił również słuchaczy ze stworzonym m.in. przez Biuro Informacji Kredytowej konkursie ,,scorehunter”, popularyzującym wiedzę na temat bezpieczeństwa w sieci.

Oprócz wykładów, istotnym elementem konferencji były również warsztaty. Jednym z nich był ,,Przyszłość Informacji: Jak, do kogo i po co będziemy kierować informacje w przyszłości?”. W jego ramach uczestnicy mieli za zadanie dobrać do siebie ilustrację z kart do gry Dixit, lakoniczne hasło opisujące możliwe futurystyczne technologie bądź ich następstwa, a także kolor symbolizujący emocje społeczne. Na podstawie tych trzech elementów uczestnicy mieli za zadanie wyobrazić sobie wizję zmian, jakie mogą zajść w społeczeństwie w horyzoncie następnych kilkudziesięciu lat.

Wykład poprowadzony został przez futurolożkę dr Edytę Sadowską, adiunktkę na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, ekspertkę Digital University oraz wykładowczynię Trendwatching & future studies na Akademii Górniczo – Hutniczej.
Pod koniec pierwszego dnia konferencji odbyły się wykłady uczestniczących w konferencji studentów oraz prezentacje ich prac, w tym m.in. trailery filmów dokumentalnych przygotowywanych przez studentów Dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu Gdańskiego w ramach licencjackiego seminarium projektowego. Znalazły się wśród nich m.in. tworzony przez Paulinę Kozień i Aleksandrę Gwiazdę film poświęcony polskim muzułmankom oraz przygotowywany przez Jakuba Pajkę i Alexa Madeja dokument na temat szans i zagrożeń stojących przed samochodami elektrycznymi.

Drugi dzień konferencji rozpoczął się od wycieczki po gdańskich muralach poprowadzonej przez Katarzynę Michałowską, wykładowczynię i twórczynię podcastu Stacja Zmiana. Następnie symultanicznie przeprowadzonych zostało pięć różnych warsztatów, w tym przez Piotra Jaconia, dziennikarza TVN 24, autora książki „My, trans” oraz reportaży m.in. „Wszystko o moim dziecku” i „Wszystko o moim państwie”.
Następnie odbył się pokaz filmu ,,Lo i stało się. Zaduma nad światem w sieci”. Opowiada on o historii internetu, problemach, które stwarza oraz możliwościach jego dalszego rozwoju. Film poprzedzony został prelekcję Marcina Makary na temat reżysera dokumentu, po nim zaś odbyła się dyskusja, w ramach której uczestnicy podzielili się swoimi przemyśleniami na tematy poruszone w filmie.


Ostatnim, oficjalnie kończącym konferencję elementem był wykład Justynty Ignaszek zatytułowany ,,Wpływ dezinformacji na rozwój zjawiska denializmu”, poświęcony rozdźwiękowi, jaki panuje między konsensusem naukowym na temat globalnego ocieplenia a opinią społeczną na jego temat, wprowadzaną w błąd przez negujące zmiany klimatyczne działania propagandowe.