18/12/2024

CDN

TWOJA GAZETA STUDENCKA

Hermès, czyli historia skórzanego luksusu

3 min read

Grace Kelly, Źródło: Pinterest

Źródło: PurseForum

Hermes, bóg handlu i podróży, oraz nazwa jednego z najbardziej luksusowych domów mody na świecie.  Żeby kupić ich torebkę Birkin, kosztującą około 10 tysięcy dolarów, trzeba zapisać się na długą listę oczekujących i uzbroić w cierpliwość.

Marka Hermès zaczynała od siodeł. W 1837 roku Niemiecki emigrant Thierry Hermès otworzył warsztat w Paryżu. Zamierzał tworzyć siodła, ogłowia i skórzany sprzęt jeździecki, aby zaspokoić potrzeby europejskich arystokratów zafascynowanych jazdą konną. Na początku XX wieku jego syn, Charles-Émile Hermès, rozwinął działalność i przeniósł sklep na 24 Rue Du Faubourg Saint-Honore, gdzie do dziś znajduje się globalna siedziba firmy.

Charles-Émile, wykorzystał rozwój linii kolejowych i zaczął projektować torby dla podróżnych. Zainspirowany torbami noszonymi przez kowbojów w Argentynie w 1892 roku firma Hermès przedstawiła Haut à Courroies – idealną torbę do długich wojaży ze sprzętem jeździeckim.

Stopniowo oferta produktów firmy zaczęła się rozszerzać. W 1918 roku Hermès wprowadził pierwszą skórzaną kurtkę.  Zapinana za pomocą zamka błyskawicznego, była wykonana na zamówienie dla ówczesnego księcia Walii, Edwarda. W latach dwudziestych XX wieku do portfolio firmy wprowadzono akcesoria i odzież. W 1922 roku do linii produktów weszły pierwsze skórzane torebki, które odniosły globalny sukces.

W latach trzydziestych Hermès wprowadził produkty, które cieszą się sławą do dziś – skórzana torebka Sac à dépêches (nazwę później zmieniono na Kelly) i jedwabne apaszki. Wzory apaszek były związane z koleją, autami, żaglowcami i końmi. Do dzisiaj podobno co 20 sekund sprzedaje się jedna. Najsławniejsze wielbicielki chust od Hermèsa to: Audrey Hepburn, Jackie Kennedy, Catherine Deneuve, księżna Monako Grace oraz Królowa Elżbieta II. Później marka poszerzyła swoją działalność o krawaty, zegarki, perfumy, a nawet zastawy stołowe.

Jane Birkin, Źródło: vogue.fr

W 1956 roku marka Hermès zyskała dużą popularność dzięki pewnej fotografii. Na okładce magazynu Life pojawiało się zdjęcie Grace Kelly, świeżo upieczonej księżnej Monako. Kelly, gwiazda amerykańskiego kina, rzekomo ukrywała ciążę za torebką Sac à dépêches. Klienci zaczęli tłumnie przychodzić do butików, prosząc o torebkę Grace Kelly. To skłoniło dom mody na oficjalną zmianę nazwy torebki na jej nazwisko. Do dziś model ten pozostaje jednym z najdroższych i najlepiej sprzedających się torebek na świecie.

Ciężko było pobić sukces modelu Kelly. Jednak na początku lat osiemdziesiątych Jean-Louis Dumas, ówczesny dyrektor artystyczny, usiadł obok sfrustrowanej Jane Birkin podczas lotu z Paryża do Londynu. Francuska aktorka zaczęła mu opowiadać o problemie, jaki miała ze swoimi obecnymi torebkami. Nie mogła znaleźć takiej, która pomieściłaby jej wszystkie rzeczy oraz była wygodna w noszeniu. Tam, gdzie Jane dostrzegła problem, Jean-Louis dostrzegł okazję. W 1984 roku Hermès przedstawił nowy projekt i nazwał go torbą Birkin, na cześć aktorki. Torba odniosła gigantyczny sukces komercyjny i wzmocniła reputację marki w branży luksusowej galanterii skórzanej.

Na swoje zamówienia klientki są w stanie czekać nawet rok. Symbol marki – intensywnie pomarańczowe pudełka z brązowymi wstążkami, w które pakowane są zakupu, widać z daleka.  To synonim współczesnego luksusu. Torebek jest mało. Każda jest zrobiona ręcznie z różnych materiałów – można nawet wybrać skórę rekina, krokodyla, strusia czy  jaszczurki. Po ukończeniu każdy szczegół jest dokładnie sprawdzany, aby upewnić się, że spełnia standardy marki. Dzięki tak szczegółowej kontroli jakości i dbałości o szczegóły, nic dziwnego, że Hermès dominuje na rynku luksusowych torebek od prawie dwóch wieków.

Dla przeciętnego konsumenta marka Hermès to symbol nieosiągalnego luksusu. Ograniczone dostawy i kosmiczne ceny sprawiają, że na torby jest duży popyt. Były dyrektor kreatywny marki, Pierre-Alexis Dumas, wytłumaczył to zjawisko, mówiąc, że branża produktów luksusowych jest zbudowana na paradoksie – im bardziej marka jest pożądana, tym więcej sprzedaje, ale im więcej sprzedaje, tym mniej jest pożądana.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dziewięć − dwa =