23/12/2024

CDN

TWOJA GAZETA STUDENCKA

Media bez wyboru – protest, jakiego jeszcze nie było

4 min read
Źródło: se.pl 

Dzisiaj, tj. w dniu 10 lutego 2021 roku, kiedy włączysz telewizję, radio lub swoją ulubioną stronę internetową, możesz się bardzo zdziwić: odpowie Ci głucha cisza, czarny ekran, pustka. Nadające w Polsce środki masowego przekazu zorganizowały bowiem ogólnokrajowy protest, mający dotrzeć do każdego domu. Do akcji włączają się także osoby prywatne, na co dzień współtworzące konkretne programy bądź audycje, ale też zwykli ludzie, wspierający niezależne dziennikarstwo.

Dzisiejsza data bez wątpienia zapisze się na kartach historii naszego państwa. Czy to w PRL-u, czy przed nim, czy po nim, nie mieliśmy bowiem do czynienia z takim wydarzeniem, jak odbywający się właśnie milczący strajk pod hasłem Media bez wyboru. Został on sprowokowany niezrozumiałą dla ich nadawców oraz autorów ideą partii rządzącej, na podstawie której wprowadzony ma zostać kolejny już w tym roku podatek, tym razem dotyczący wyłącznie sektora środków masowego przekazu.

W ramach sprzeciwu wobec ustawy powstał także list otwarty, który możemy przeczytać po wejściu na wybrane, biorące udział w proteście, portale:

List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem COVID-19.

Jest to po prostu haracz uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

  1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
  2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
  3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
  4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 – 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Źródło: Wirtualna Polska

Źródło: PAP/ Radek Pietruszka

Pod listem podpisały się następujące koncerny, ugrupowania medialne: Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura, Agora S.A., AMS S.A., Bonnier Business, Burda Media Polska, Canal+, Dziennik Trybuna, Dziennik Wschodni, Edipresse Polska, Eleven Sports Network sp. z o.o., Gazeta Radomszczańska, Green Content Sp. z o.o., Gremi Media S.A., Grupa Eurozet, Grupa Interia.pl sp. z. o.o., Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o., Grupa RMF, Grupa ZPR, Helios S.A., Infor Biznes, Kino Polska TV S.A., Lemon Records sp. z o.o., Marshal Academy, Music TV sp. z o.o., Muzo.fm sp. z o.o., naTemat.pl, OKO.press, Polityka, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska, STAVKA Sp. z o.o., Superstacja sp. z o.o., Telewizja Polsat sp. z o.o., Telewizja Puls Sp. z o.o., TIME S.A.TV, Spektrum sp. z o.o., TVN S.A., Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin, Tygodnik Powszechny, Wirtualna Polska, Wydawnictwo Bauer, Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan, Wydawnictwo Magraf, Wydawnictwo Nowiny, Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze – Tygodnik Podhalański. Lista ta jest więc, jak widać, bardzo długa i obejmuje całą Polskę.

Wolne media to my. Tylko dzięki niezależnym od państwa przekaźnikom możemy dziś otrzymywać informacje nieokraszone prorządowymi newsami, rewelacjami, kłamstwami. Wszyscy dobrze wiemy, jak ma się sytuacja w Telewizji Polskiej, Polskim Radiu czy gazetach takich, jak Do Rzeczy, a niedługo i, zapewne, byłym wydawnictwie Polska Press. Stańmy więc po stronie, która ma dla nas prawdziwe znaczenie oraz wartość. Media bez wyboru dziś, aby mieć wybór jutro.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

trzy × cztery =