Kurtka puchowa, od alpinistów po wybiegi
2 min readKurtka puchowa – ciężko sobie bez niej wyobrazić zimę. Znajduje się w każdej szafie wielbicieli ciepłego ubioru, a dodatkowo kojarzy się z dobrym stylem. Jest ona niedawnym wynalazkiem, który przez lata przebył długą drogę – od odzieży wyłącznie dla alpinistów do naszych szaf.
Początkowo służyła alpinistą i fanom sportów zimowych. Jej historia zaczyna się w latach 20 ubiegłego wieku. Pierwowzór dzisiejszej kurtki puchowej został stworzony przez George’a Fincha, zawziętego podróżnika, chemika i wynalazcę maski tlenowej. Pomysł narodził się w 1922 roku, kiedy próbował zdobyć najwyższy szczyt świata, mając na sobie wypchaną pierzem kurtkę własnego projektu.
Ten wynalazek stał się inspiracją dla następnych pokoleń alpinistów oraz projektantów. W 1936 roku amerykański biznesmen i traper, Eddie Bauer, jako pierwszy w Ameryce opatentował kurtkę puchową pod nazwą „Skyliner”. Rok później projektant Charles James, nazywany „pierwszym couturierem ameryki”, stworzył lżejszą i modniejszą wersję puchówki. Uszyta z białego satynowego jedwabiu była luksusowym i eleganckim odpowiednikiem dla wcześniej kojarzonej z wyprawami górskimi kurtki.
Popularyzację współczesnej kurtki puchowej zawdzięczamy firmie Moncler. Założona w 1952 roku firma, początkowo produkowała śpiwory i namioty. W trosce o zdrowie swoich pracowników wymyśliła alternatywę dla zwykłego kombinezonu. Kurtka puchowa miała uchronić ich przed zimnem podczas pracy w alpejskiej wiosce Monestier-de-Clermont, która była inspiracją dla nazwy firmy. Kurtka Moncler stała się ciepłą alternatywą dla ciężkich wełnianych kurtek i szybko zyskała uznanie na stokach.
W latach 70 XX wieku zaczęła pojawiać się w szafach młodych modnych kobiet dookoła świata. Zawdzięcza się to kurtce puchowej zwanej „sleeping bag coat”. Jej pomysłodawcą była amerykańska projektantka Norma Kamali. W początkowych etapach projektowania Kamali zwyczajnie zszywała dwa śpiwory. Puchowy płaszcz był stylowy, ciepły i mieścił się w worku na śpiwór. Przyczyną sukcesu kurtek puchowych było połączenie wygody z praktycznością. Ich lekkość i zdolność zatrzymywania ciepła pomaga przetrwać najzimniejsze zimy.
Obecnie kurtki sięgają szczytu popularności, lansowane na ulicach i wybiegach są w stanie kosztować nawet kilkanaście tysięcy. Przestały być kojarzone z wyjazdem na narty czy wyprawą w góry. Możemy zauważyć je na wybiegach u projektantów, są symbolem luksusu, ciepła i obiektem pożądania tysięcy konsumentów. Dziś młode pokolenie dumnie nosi kurtki firmy The North Face a firma Moncler, która jako jedna z pierwszych zaczęła je produkować umocniła swoją pozycję na rynku jako multimilionowy dom mody.