Kurtka puchowa, od alpinistów po wybiegi

 Projekt Charles James, P. Horst, 1938 r.

Kurtka puchowa – ciężko sobie bez niej wyobrazić zimę. Znajduje się w każdej szafie wielbicieli ciepłego ubioru, a dodatkowo kojarzy się z dobrym stylem. Jest ona niedawnym wynalazkiem, który przez lata przebył długą drogę – od odzieży wyłącznie dla alpinistów do naszych szaf.

Początkowo służyła alpinistą i fanom sportów zimowych. Jej historia zaczyna się w latach 20 ubiegłego wieku. Pierwowzór dzisiejszej kurtki puchowej został stworzony przez George’a Fincha, zawziętego podróżnika, chemika i wynalazcę maski tlenowej. Pomysł narodził się w 1922 roku, kiedy próbował zdobyć najwyższy szczyt świata, mając na sobie wypchaną pierzem kurtkę własnego projektu.

Płaszcz Normy Kamali, Alex Chaterlain, 1979r.

Ten wynalazek stał się inspiracją dla następnych pokoleń alpinistów oraz projektantów. W 1936 roku amerykański biznesmen i traper, Eddie Bauer, jako pierwszy w Ameryce opatentował kurtkę puchową pod nazwą „Skyliner”. Rok później projektant Charles James, nazywany „pierwszym couturierem ameryki”, stworzył lżejszą i modniejszą wersję puchówki. Uszyta z białego satynowego jedwabiu była luksusowym i eleganckim odpowiednikiem dla wcześniej kojarzonej z wyprawami górskimi kurtki.

Popularyzację współczesnej kurtki puchowej zawdzięczamy firmie Moncler. Założona w 1952 roku firma, początkowo produkowała śpiwory i namioty. W trosce o zdrowie swoich pracowników wymyśliła alternatywę dla zwykłego kombinezonu. Kurtka puchowa miała uchronić ich przed zimnem podczas pracy w alpejskiej wiosce Monestier-de-Clermont, która była inspiracją dla nazwy firmy. Kurtka Moncler stała się ciepłą alternatywą dla ciężkich wełnianych kurtek i szybko zyskała uznanie na stokach.

instagram.com/ellakarberg

W latach 70 XX wieku zaczęła pojawiać się w szafach młodych modnych kobiet dookoła świata. Zawdzięcza się to kurtce puchowej zwanej „sleeping bag coat”. Jej pomysłodawcą była amerykańska projektantka Norma Kamali. W początkowych etapach projektowania Kamali zwyczajnie zszywała dwa śpiwory. Puchowy płaszcz był stylowy, ciepły i mieścił się w worku na śpiwór. Przyczyną sukcesu kurtek puchowych było połączenie wygody z praktycznością. Ich lekkość i zdolność zatrzymywania ciepła pomaga przetrwać najzimniejsze zimy.

Obecnie kurtki sięgają szczytu popularności, lansowane na ulicach i wybiegach są w stanie kosztować nawet kilkanaście tysięcy. Przestały być kojarzone z wyjazdem na narty czy wyprawą w góry. Możemy zauważyć je na wybiegach u projektantów, są symbolem luksusu, ciepła i obiektem pożądania tysięcy konsumentów. Dziś młode pokolenie dumnie nosi kurtki firmy The North Face a firma Moncler, która jako jedna z pierwszych zaczęła je produkować umocniła swoją pozycję na rynku jako multimilionowy dom mody.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

5 × trzy =