23/12/2024

CDN

TWOJA GAZETA STUDENCKA

Rozsądny zakup – samochód na studencką kieszeń

5 min read

Samochód od pewnego czasu nie jest postrzegany jako dobro luksusowe. Pomimo tego, że dziś istnieje wiele możliwości na zakup pojazdu w rozsądnej cenie, wciąż trzeba się nieco postarać, aby nie dołożyć sobie kosztów. Jakie marki i modele powinniśmy brać pod uwagę, nie chcąc wydać za dużo za utrzymanie i naprawy? Przedstawiamy propozycje kilku wartych polecenia samochodów ,,na studencką kieszeń”!

Propozycje do 3 tysięcy złotych

1)Daewoo Lanos
Pierwsza z propozycji nie powinna przysporzyć kłopotów. Lanosa można znaleźć na niemalże każdym portalu z ogłoszeniami motoryzacyjnymi, a kupienie go nawet za stosunkową niewielką sumę nie wiąże się z usterką wymagającą kosztownej naprawy (w niektórych egzemplarzach zdarzają się problemy z blokującymi się hamulcami, nie jest to jednak reguła). Zaletą, o której warto wspomnieć jest fakt, że Lanosa zazwyczaj nie dotyczy problem z nadmiernym pojawianiem się rdzy. Samochód ten jest lekki, zawieszenie miękkie, prowadzi się dobrze, niezależnie od wersji silnika. Lanos jest dobrą opcją na pierwszy samochód dla młodego kierowcy.

2)Skoda Felicia
Jeżeli decydujemy się na Skodę Felicie, najlepiej będzie wybrać model z silnikiem 1.6, nie warto natomiast kupować diesli. Moc 75 KM w zupełności wystarczy do poruszania się po mieście, spalanie w takich warunkach nie powinno przekroczyć 7,5l. Należy wspomnieć o często przywoływanej wadzie, a mianowicie rdzy, która w przypadku tego modelu pojawia się najczęściej w okolicach klapy bagażnika. W ogólnym rozrachunku jednak warto zdecydować się na ten samochód – kupując go nie będziemy musieli sie martwić o to, że pochłonie wszystkie nasze oszczędności.

3)Opel Astra F
Przyjrzyjmy się teraz propozycji od General Motors, Opel Astra, zaraz obok Corsy jest jednym z najczęściej wybieranych modeli Opla. Nie ma w tym nic dziwnego – jest niewielki, a więc idealny dojazdy po mieście, a jego eksploatacja nie wiąże się z dużymi kosztami. Najlepiej wybrać silnik 1.4 lub 1.6, z czego wersja 1.6 jest bardziej dynamiczna. Podstawowa zaleta tego samochodu to prosta konstrukcja i części, które łatwo znaleźć i nie kosztują zbyt wiele. Astra może niestety rdzewieć – najbardziej narażone obszary to nadkola oraz dolne krawędzie drzwi.

4)Fiat Brava
Decydując się na zakup tego modelu najlepiej rozejrzeć się za silnikami w wersji 1.2 lub 1.6 (1.4 bywa niestety awaryjny). Użytkowanie Fiata Brava przy zachowaniu zasad jazdy ekonomicznej nie jest drogie – dla silnika 1.2 spalanie nie powinno przekraczać 7l/100 km, dla 1.6 waha się od 8 do 10.
Dodatkową zaletą są niskie części oraz napraw. Warto wspomnieć także o twardym zawieszeniu, które dobrze sprawdza się podczas dynamicznej jazdy. Mówiąc ogólnie, Fiat Brava to samochód niedrogi, zarówno w zakupie, jak i eksploatacji.

5)Opel Vectra B
Wróćmy na chwilę do Opla. Kolejna niskobudżetowa propozycja to Opel Vectra B. Samochód, który wygląda i sprawuje się bardzo dobrze. Przy zakupie warto wybrać silnik w wersji 1.6 (benzyna) lub 1.7 TD (diesel). Samochód w obu tych wersjach prowadzi się bardzo dobrze, chociaż nie rozwijają zbyt dużej prędkości. Vectra posiada także duży, pojemny bagażnik. Podobnie jak w przypadku Opla Astry, koszty części oraz napraw nie są specjalnie wysokie. Jedną z głównych wad tego modelu są problemy z korozją, która to może się pojawić wszędzie. Należy jednak pamiętać, że samochód odpowiednio zadbany jest mniej narażony na zniszczenia przez korozję.

Propozycje do 6 tysięcy złotych

1)Fiat Punto II

Fiat Punto to samochód przyjemny w eksploatacji, jego cena adekwatna jest do jakości. Praktycznie każda wersja silnika jest warta uwagi, najlepiej jednak wybierać modele, które pod maską miały wersję 1.2 lub 1.4. Mimo, że nie zapewnia ona szczególnej prędkości, jest wersją ekonomiczną, najbardziej opłacalną – spalanie nie powinno przekroczyć 8l/100 km (zwykle utrzymuje się na poziomie 7l). Decydując się na Fiata Punto należy unikać diesli oraz egzemplarzy z automatyczną skrzynią biegów. Wada, o której trzeba wspomnieć to dość szybko zużywające się na polskich drogach zawieszenie oraz rdza, która może pojawiać się w okolicy układu oddechowego. Nie brakuje jednak zalet – Punto jest tanie w eksploatacji, zwrotne i, jak na swoje niewielkie wymiary, pojemne.

2)Seat Ibiza II
Kolejna propozycja z Europy, tym razem wprost z Hiszpanii. Na szczególną uwagę zasługują w tym przypadku silniki w wersji 1.4 i 1.6 w benzynie, jeżeli jednak zależy nam na dieslu, można zdecydować się na wersję 1.9 TDI, lecz z pewną dozą ostrożności, ponieważ koszty napraw mogą być wysokie. Seat Ibiza II to dobry samochód dla początkującego kierowcy. Zalety Ibizy to dobra dostępność tanich zamienników, a co za tym idzie niewygórowane koszty napraw. Do wad tego modelu zaliczyć można m.in.korozję, często pojawiającą się na nadkolach, a także wycieki oleju czy nieszczelności w układzie chłodniczym. Niekiedy spotkać się można z opinią, że wyposażenie nie należy do najbogatszych, jednak nie jest to aspekt, który szczególnie przeszkadza w użytkowaniu.

3)Toyota Corolla VIII
Decydując się na Toyotę Corolle najlepiej zakupić wersję 1.9D (diesel). Spalanie w przypadku tej wersji nie przekroczy 6,5 l/100 km. Godne uwagi są także wszystkie wersje benzynowe, szczególnie uznawana za niezniszczalną wersja 1.4 (gdzie spalanie przy jeździe ekonomicznej nie przekroczy 7 l). Zalety Corolli to przede wszystkim zadowalające osiągi przy niewielkim spalaniu oraz wdzięczny sposób prowadzenia (szczególnie w wersji benzynowej). Do wad zaliczyć można przypalające się żarówki, czy też psująca się stacyjka (rzadziej).

4)Ford Focus I
W przypadku Focusa warto zdecydować się na wersję benzynową (1.4 lub 1.6) niż na diesla. Silniki w wersji 1.4 oraz 1.6 gwarantują nam przyjemność jazdy przy niewysokich cenach eksploatacji. Zalety to także duża przestrzeń, dynamika oraz niewysokie spalanie (w cyklu miejskim max. 8l/100km). Jako wady często wymieniane są problemy z układem zapłonowym, brak wyciszenia czy dość wadliwa karoseria.

5)Skoda Octavia I

Polecane wersje silnikowe Skody Octavia to 1.6 w benzynie oraz 1.9 w dieslu (90 i 110 koni). Pierwsza z nich cechuje się przede wszystkim niewysokimi kosztami eksploatacji oraz spalaniem nieprzekraczającym 8l/100 km. W przypadku diesla wynik ten nie przekracza 6l/100 km. Zalety Octavii I to przede wszystkim prosta mechanika, niewysokie koszty napraw, szeroki wybór części zamiennych oraz duży bagażnik. Silniki TDI są oszczędne, a wspomniany benzynowy 1.6 dobrze współpracuje z LPG. Octavia nie należy także do samochodów cichych, ze względu na silnik czy zawieszenie. Wyposażenie bywa często dosyć ubogie, w drugim rzędzie siedzeń może być natomiast dość ciasno. W silnikach 1.9 w dieslu często może dochodzić do awarii misy olejowej czy utraty mocy spowodowanej uszkodzeniem sterownika łopatek w turbinie.

Warto pamiętać, że cena, jaką trzeba zapłacić za samochód to nie jedyny wydatek. Należy do tego doliczyć koszty napraw ewentualnych usterek, prac lakierniczych itd. Dlatego też bezwzględnie należy unikać kupowania samochodów wyraźnie uszkodzonych czy powypadkowych, w przypadku których koszty napraw mogą równać się cenie samochodu, a nawet ją przewyższyć. Nie warto także śpieszyć się z zakupem samochodu, a cierpliwie szukać, przeglądać wiele stron, radzić się innych. Przy cierpliwych poszukiwaniach za niewygórowaną cenę można trafić perełki, które będą służyć przez lata.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

10 − sześć =