20/12/2024

CDN

TWOJA GAZETA STUDENCKA

Gwarancja rozwoju w Kole Badań Psychologicznych Experior

3 min read

fot. https://experior.ug.edu.pl/

fot. https://experior.ug.edu.pl/

Praca naukowa, umiejętności organizacyjne, a nawet magisterka, która może stać się przyjemnością (!) – to tylko kilka z wielu możliwości, które oferuje Koło Badań Psychologicznych Experior. Mimo często długotrwałego procesu, przygotowań i wcale niełatwej pracy, to miejsce, gdzie wielu studentów odnalazło samych siebie. O fascynującej działalności młodych naukowców udało mi się porozmawiać z Aleksandrą Bereznowską – prezesem koła.

Członkowie Experior zajmują się badaniami psychologicznymi, na które składa się wiele etapów – od planowania, projektowania badania, przez zbieranie danych (trwające nawet kilka miesięcy) i później ich analizowanie (może to zająć długie lata, ale zebrane dane starczają na bardzo długo, dzięki czemu później można z nich korzystać), po pisanie i wydawanie artykułów naukowych. Tematyka badań jest dowolna, natomiast – jak powiedziała Aleksandra – wiodącą dziedziną są uzależnienia behawioralne, gdyż opiekun koła – dr Paweł Atroszko i duża część doktorantów właśnie w nich się specjalizuje.

Badania prowadzone są najczęściej na studentach, ponieważ jest to najłatwiej dostępna grupa (czasem jest to konkretna grupa studentów, np. z Akademii Muzycznej), ale też na pracownikach zewnętrznych organizacji. Koło Experior nie zamyka się na możliwości – na swoim koncie ma choćby współpracę z wydziałem biologii oraz z badaczami z Bangladeszu, z którymi podjęło temat uzależnień od portali społecznościowych. Młodzi badacze nie zwalniają tempa – członkinie koła wraz z opiekunem wygrały ostatnio grant na projekt związany z biofeedbackiem EEG w prewencji i redukcji negatywnych skutków uzależnienia od pracy. Badanie będzie przeprowadzone na dorosłych, a projekt obejmuje także szkolenia dla części osób z koła z zakresu metody biofeedbacku EEG i potrzebnej aparatury.

Praca w kole – nie da się ukryć – jest intensywna. Jego członkowie prowadzą głównie badania ilościowe. Na etapie samego planowania należy ustalić zmienne, przygotować kwestionariusze, które są często sprawdzane pod kątem trafności i rzetelności przez osoby zajmujące się psychometrią. Jeszcze przed pandemią badacze koła uczestniczyli w wykładach, podczas których mogli przeprowadzić swoje badanie. Wypełnione kwestionariusze wprowadzane są do systemu, na podstawie czego opracowywana jest baza danych. Następnie, dzięki przeglądowi literatury na dany temat, młodzi badacze mogą zacząć stawiać różne hipotezy. Późniejszym etapem jest analiza danych i praca nad artykułami, co pozwala członkom koła działać dalej.

Pandemia koronawirusa zmusiła wiele kół naukowych do ograniczenia swojej działalności. Na pytanie o wpływ tej trudnej sytuacji na koło Experior, Aleksandra odpowiedziała, że „na pewno nasza praca stała się mniej dynamiczna, nie możemy chodzić już na wykłady, jednak teraz staramy się powrócić do regularnego trybu naszych spotkań i rozmów”.

Jakie możliwości daje koło Experior? Przede wszystkim bardzo dobrze przygotowuje do przyszłego podjęcia pracy naukowej, a nawet jeśli ktoś nie ma takich planów, to sama wiedza na temat struktury pisania i przeprowadzania badań daje o wiele szersze pole do popisu przy pracy magisterskiej. Dawka wiedzy teoretycznej przydaje się także tym osobom, które chcą pracować kiedyś w praktyce psychologicznej. Pozostaje jeszcze masa nabytych umiejętności organizacyjnych oraz współpracy.

Na zakończenie pozostawiam słowa Aleksandry, które, myślę, wystarczająco zachęcają przyszłych członków koła Experior do jego dołączenia:

„Myślę, że jeśli ktoś jest w takim punkcie, że nie wie jeszcze, co by chciał robić, a jest otwarty na różne opcje, to to jest bardzo fajny sposób na znalezienie takiej swojej rzeczy, która cię interesuje – niezależnie czy będziesz chciał zajmować się tym naukowo czy stosować to w praktyce”.

Stronę internetową koła Experior znajdziecie TUTAJ.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

6 + osiem =