18/12/2024

CDN

TWOJA GAZETA STUDENCKA

Szybka piątka #6

5 min read
film
film
fot. Antonio Cansino/Pixabay

Obecnie jesteśmy przytłoczeni przeróżnymi produktami kultury, często miernej jakości. Nietrudno w tym zalewie ominąć istne perełki. „Szybka piątka” ma na celu prezentować 5 tytułów filmowych i serialowych, po które warte sięgnąć. Wszystkie z nich można legalnie obejrzeć w internecie, zazwyczaj na serwisach streamingowych lub VOD.

 

 

 

Kanał (reż. Andrzej Wajda, 1956)

 

Powstanie Warszawskie wciąż jest dla Polaków jedną z najdrażliwszych kwestii polskiej historii. Choć opinia o nim z roku na rok się pogarsza, to brakuje w kinie obrazów krytykujących to wydarzenie. Jednym z wyjątków jest „Kanał” Andrzeja Wajdy. Niemieckie czołgi oszpecają krajobraz, ostatnia barykada spada, powstańcy powoli wycofują się do kanałów. Kanałów, które dla większości staną się ostatnią drogą na wolności. Wajda pokazuje ból i cierpienie, a także zdradę, śmierć i samobójstwo w przejmującej opowieści, która jednocześnie jest zapisem historycznym i ostrzeżeniem, że może się powtórzyć. Bezkompromisowa druga połowa filmu sprawia, że wcześniejsza część wydaje się lekka jak piórko. Wyczerpane ostatki plutonu po okrążeniu przez Niemców lądują w kanałach. Jest idealistyczny młody piechur, zdeterminowany i dumny dowódca, zaskakująco silna kobieta i niemal żałośnie wrażliwy muzyk, który wpada w szaleństwo w kanałach i zaczyna cytować fragmenty z „Boskiej komedii”. To właśnie klaustrofobiczne sceny pod ziemią są esencją tegoż dzieła i w nich wybija się kunszt Wajdy.

Gdzie obejrzeć: Ipla

The Boys (reż. Eric Kripke, 2019-?)

 

Znudzeni Marvelem? Na widok facetów w rajtuzach i kobiet w przyciasnych kostiumach przewracacie oczami? „The Boys” to coś dla Was. Serial ukazuje świat, gdzie superbohaterowie są przede wszystkim czystym produktem marketingowym, który niekontrolowany staje się zagrożeniem dla prawych obywateli. Na szczycie super-łańcucha pokarmowego stoi okrutna Siódemka (wzorowana na dobrze znanych postaciach), grupa nadludzi wyselekcjonowanych przez wielką korporację Vought International. Różne wydarzenia sprawiają, że przeciw nim jednoczy się czwórka zwyczajnych ludzi – tytułowy „The Boys”. Na swojej spotkają co prawda sprzymierzeńców (a nawet super-sprzymierzeńców), jednakże zwykle mnożyć się będą ich problemy. W serialu obrócony zostaje porządek komiksowych światów, gdzie superbohaterzy zabezpieczają ludzkość od nikczemników. Pełnia przemocy oraz czarnego humoru wyrywa widza z ugrzecznionych ram Marvela czy DC i stawia przed rzeczywistością, w której licznik śmierci z rąk ludzi z supermocami rośnie w niewyobrażalnym tempie. Pierwszy sezon to głównie czysta akcja, ale drugi rozważa nad poważnymi dylematami. Nie można zapomnieć o wręcz wybitnych Anthonym Starrze i Karlu Urbanie, którzy są swoimi nemezis. Tworzą oni postacie, które w środowisku superbohaterskich dzieł mogą zostać nawet kultowe.

Gdzie obejrzeć: Amazon Prime Video

Moneyball (reż. Bennett Miller, 2011)

 

MLB, sezon 2002, Oakland Athletics. Najbiedniejszy zespół ligi wygrywa 20 razy z rzędu, choć zaczęli z 11 porażkami. „Moneyball” to nie tylko pieśń pochwalna dla wyczynów „general managera” Oakland Billy’ego Beane’a, ale przede wszystkim intensywna wojna intuicji ze statystykami. Nie trzeba znać się wcale na sporcie, aby wciągnąć się w opowieść przedstawioną przez Bennetta Millera. Beane po udanym sezonie zostaje zmuszony do przebudowy zespołu „po taniości”, co robi przy pomocy maniaka analizy – Petera Brancha. Razem wypracowują system nazwany „Moneyball” opierający się na czystych statystykach. To nie jest zwyczajny film o sporcie. Beane i Branch są świetnie zarysowani, a wcielający się w ich role Brad Pitt oraz Jonah Hill pasują idealnie. Obaj kompletnie odstają od stereotypowego baseballowego środowiska. Obaj mają wewnętrzne rozterki i problemy w życiu prywatnym. Obaj mają cel, który chcą wspólnie osiągnąć. Sport oraz zawodnicy to tylko tło, pole do twórczych popisów. Na uznanie zasługują również dialogi w wykonaniu Aarona Sorkina oraz Stevena Zailliana. Warto rzucić okiem i wpaść w opowieść pełną melancholii oraz niedosytu.

Gdzie obejrzeć: Netflix, Chili, Rakuten, iTunes

Przypadek (reż. Krzysztof Kieślowski, 1981)

 

Przed „Trzema kolorami”, „Dekalogiem” i „Krótkimi filmami” był „Przypadek”, jedno z najbardziej niedocenionych dzieł Krzysztofa Kieślowskiego. Objęty silną PRL-owską cenzurą film opowiada losy Witka, 20-letniego studenta spieszącego się na pociąg do Warszawy. Ten moment dzieli historię głównego bohatera na 3 warianty, które zależne są od tego, czy zdąży. Nie mogę powiedzieć za wiele o fabule, gdyż nie obyłoby się bez spoilerów. Kieślowski rozważa na temat losu, szans i przypadku. W dramatyczny sposób pokazuje, jak nasza przyszłość powiązana jest z innymi osobami oraz z przypadkowymi okolicznościami życia codziennego. Reżyser sugeruje, że nawet teoretycznie nieważna chwila może mieć w rzeczywistości ogromne znaczenie i drastycznie wpłynąć na bieg naszego życia. Dodajmy do tego jedną z najlepszych ról w karierze Bogusława Lindy i dostajemy kawał dobrego polskiego kina.

Gdzie obejrzeć: vod.pl, CDA Premium

Król komedii (reż. Martin Scorsese, 1982)

 

„Król komedii” to jeden z najbardziej szorstkich i bolesnych filmów Martina Scorsesego. Zamiast wielkomiejskiego życia, przemocy i seksualności, jak zwykle w jego filmach, takich jak „Taksówkarz” i „Mean Streets”, mamy tutaj bolesny portret samotnych, wściekłych ludzi z mocno zduszonymi emocjami. To film o odrzuceniu, z bohaterem, który nigdy nie przyznaje, że został odrzucony, a więc nie ma ani komicznego, ani tragicznego wyzwolenia – tylko odroczenie bólu. Głównym bohaterem dzieła jest Rupert Pupkin, niespełniony komik, który chce zostać telewizyjną gwiazdą. Skojarzenia z „Jokerem” nie są przypadkowe, „Król komedii” był silną inspiracją dla Toma Phillipsa. Jego przepustką do wielkiego świata staje się Jerry Langford – prowadzący wieczornego talk show. Jest jednakże przez niego stale zbywany, co doprowadza Ruperta do niekonwencjonalnych działań. Duet Scorsese – De Niro jak zwykle niezawodzi, tam samo jak Jerry Lewis w roli Langforda. Choć nie jest to najlepszy film reżysera, to definitywnie jeden z oryginalniejszych.

Gdzie obejrzeć: Amazon Prime Video, Rakuten

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

1 × 1 =