01/12/2025

CDN

TWOJA GAZETA STUDENCKA

Naukowa Konferencja Logistyczna – Relacja z wydarzenia

4 min czytania
NKL - dr Leszek Reszka

dr Leszek Reszka/fot. Eden Król

27 listopada na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego odbyła się konferencja organizowana przez Naukowe Koło Logistyki we współpracy ze Studenckim Kołem Naukowym Gospodarki Przestrzennej. Hasłem przewodnim wydarzenia było: „Logistyka, przestrzeń, społeczeństwo jako wspólny dyskurs wielu dyscyplin”.

Konferencję otworzyła Julia Łaska – prezeska Naukowego Koła Logistyki – witając wszystkich gości oraz prelegentów. Następnie głos zabrał prodziekan ds. Studenckich i Kształcenia, dr Leszek Reszka, który w imieniu Dziekana Wydziału Ekonomicznego, dr hab. Wojciecha Bizona, podziękował za przybycie. Słowo wprowadzające wygłosił również wiceprezydent Miasta Gdyni, Rafał Geremek, nakreślając tematykę wydarzenia.

Zgodnie z programem odbyły się trzy panele: ekspercki, biznesowy oraz sesja młodych badaczy. Pomiędzy panelami uczestnicy mogli skorzystać z przygotowanego poczęstunku.

Panel ekspercki

Panel poprowadziła Patrycja Cyman. Zaproszeni goście kolejno odpowiadali na pytania związane z miejską logistyką i gospodarką przestrzenną.

NKL- panel ekspercki
Na zdjęciu od lewej: Patrycja Cyman, dr Jarosław Kempa, dr Grażyna Chaberek-Kałużniak, Rafał Geremek, mgr Kamil Olzacki, dr Tomasz Konewka/fot. Eden Król

Dr Jarosław Kempa, Wiceprzewodniczący Rady Miasta Sopotu, przedstawił swoją ocenę logistyki Trójmiasta. Zwrócił uwagę na problem metropolizacji, brak obwodnicy w Sopocie, niewielkie pokrycie kolejowe oraz trudności w dostępie transportowym obszarów wiejskich województwa pomorskiego.

Dr Grażyna Chaberek-Kałużniak, zastępczyni Dyrektora Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej, zestawiła obsługę logistyczną z planowaniem przestrzennym, podkreślając znaczenie mikroplanowania. Wskazała, że logistyka bywa projektowana głównie z perspektywy biznesowej, omówiła fenomen polskich paczkomatów oraz wyjaśniła, dlaczego przestrzeń nie zawsze zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej. Zaapelowała o większą innowacyjność i współpracę przy planowaniu.

Rafał Geremek, wiceprezydent Miasta Gdyni, omówił historyczne uwarunkowania Portu Gdynia oraz rozwój infrastruktury portowej. Zwrócił uwagę, że inwestycje poprawiające drożność portu wiążą się jednocześnie z trudnościami wynikającymi z ograniczonej możliwości rozbudowy zagospodarowanej przestrzeni.

Mgr Kamil Olzacki, adwokat i Prezes Zarządu Instytutu Metropolitalnego, przybliżył obowiązujące prawo planowania przestrzennego, omawiając system planowania, instrumenty umowne oraz prawne mechanizmy zabezpieczenia ładu przestrzennego.

Dr Tomasz Konewka, adiunkt Wydziału Ekonomicznego Zakładu Strategii Marketingowych, przedstawił zagadnienie spójności transportowej na obszarze Gdyni i scharakteryzował specyfikę lokalnego transportu.

Na zakończenie panelu każdy z gości odniósł się do przyszłości logistyki miejskiej.

Panel Biznesowy

Drugi panel – poświęcony ekonomicznemu zastosowaniu logistyki – poprowadziła Julia Łaska. Jej pytania skierowane były do Anny Krzyśko-Vaskowić (założycielki Northgate Logistics i członkini Komisji Rewizyjnej Polskiej Izby Spedycji i Logistyki) oraz Oleny Kobylchenko (menedżerki ds. ESG w GS1 Polska).

NKL - panel biznesowy
Na zdjęciu od lewej: dr Leszek Reszka, Olena Kobylchenko, Anna Krzyśko-Vaskowić, Julia Łaska/fot. Aleksandra Paczkowska

Rozmowa dotyczyła wpływu cyfryzacji i zmienności rynku na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Poruszono również temat kluczowych kompetencji logistyków w nadchodzących latach oraz sposobów budowania odporności na dynamiczne zmiany.

W swoich odpowiedziach Anna Krzyśko-Vaskowić podkreślała kluczową rolę kompetencji miękkich: otwartości na zmiany, elastyczności oraz umiejętności działania w chaosie i pod presją czasu. Jej zdaniem branża TSL (transport, spedycja, logistyka) jest wyjątkowo stresująca, dlatego pracownicy powinni charakteryzować się wysoką odpornością psychiczną. Równie istotna jest umiejętność szybkiego podejmowania decyzji – cecha, którą młode pokolenie rozwija na co dzień, korzystając z mediów społecznościowych. To właśnie rosnące znaczenie tej kompetencji stanowi, według niej, jedną z najważniejszych zmian w logistyce.

Ze stwierdzeniem o dużym obciążeniu psychicznym i pracy w ciągłym stresie zgodziła się także Olena Kobylchenko. Ponadto zwróciła uwagę na ogromny wpływ cyfryzacji na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Kluczem do rozwiązywania problemów jest jej zdaniem połączenie digitalizacji ze standaryzacją, co pozwala zwiększać wydajność nawet w warunkach presji. Podkreśliła również znaczenie znajomości regulacji – nie tylko w zakresie ich definiowania, lecz także praktycznego wdrażania. Według Kobylchenko odporność przedsiębiorstwa na zmiany nie zależy wyłącznie od kompetencji miękkich pracowników. Elastyczność musi iść w parze z technologią oraz umiejętnością korzystania z niej. Za najważniejszą zmianę dla logistyki uznała cyfryzację łańcucha dostaw na każdym jego etapie.

Panel zakończyło oficjalne wręczenie podziękowań.

Sesja Młodych Badaczy

Trzeci panel konferencji poświęcony był badaniom przeprowadzonym przez studentów oraz doktorantów. Każdy prelegent otrzymał certyfikat i upominek.

Wystąpienia:

NKL - sesja młodych badaczy
Sesja Młodych Badaczy – Paweł Marchlewski/fot. Maxi Niechciał
  • Jakub Masłowski – Analiza ekonomicznej współzależności polskiego sektora energetycznego i logistycznego w latach 2010-2020
  • Paweł Marchlewski, Julia Hutman – LPI jako miernik konkurencyjność polskiej logistyki w kontekście międzynarodowym
  • mgr Mustafa Demirel – Modeling the impact of urban freight regulations on city logistics performance
  • Kinga Koy – Komunikacja marketingowa miasta wobec użytkowników systemu transportowego. Czyli wyzwania logistyki miejskiej
  • Michalina Grzesińska – Mikromobilność. Jak korzystanie z hulajnóg elektrycznych oddziałuje na poziom bezpieczeństwa urzytkowników przestrzeni publicznej?
  • Wiktoria Regan, Nadzieja Marciniak – Przebudowa linii kolejowej nr 202 Słupsk-Lębork: wyzwania logistyczne i wpływ inwestycji na układ transportowy regionu
  • Julian Olsiewicz – Rozwój sieci PKM – Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku
  • mgr Szymon Jaskulski –  Wyzwania w rozwoju transportu publicznego w gminie Żukowo. Diagnoza problemów i kierunki usprawnień
  • Patrycja Staniszewska – System MaaS (Mobility as a Service) na przykładzie Systemu FALA
  • Zuzanna Wendt, Mateusz Poznański – Postrzeganie nowego wejścia na kampus przy Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytety Gdańskiego w świetle badań ankietowych społeczności uniwersyteckiej