Ważne zmiany w przepisach Formuły 1! To pokłosie wydarzeń z Grand Prix Belgii 2021

gp belgii 2021

fot. FORMULA 1 VIA GETTY IMAGES

W minionym sezonie Formuły 1 mieliśmy kilka kontrowersji. Największą z nich oczywiście było finałowe Grand Prix Abu Zabi. Jednak najnowsze przepisy przyjęte przez komisję FIA mają zapobiec temu co stało się na torze Spa w Belgii.

 

Dla tych z Was, którzy nie pamiętają, o czym mowa — szybkie przypomnienie. Wyścig o GP Belgii z powodu ulewy był wielokrotnie przesuwany, aż w końcu kierowcy wyruszyli z alei serwisowej tylko po to, by przejechać 2 okrążenia za samochodem bezpieczeństwa (safety car — SC), zjechać ponownie do boksów i zakończyć wyścig. Po co była cała ta szopka? Takie były przepisy — wyścig można było uznać za uznany, gdy przejedzie się minimum 2 okrążenia, a tyle właśnie przejechano. F1 nie chciała odwoływać GP, gdyż wiązałoby się to ze stratami finansowymi dla niej, a jak powszechnie wiadomo, pieniądze są najważniejsze. Kibice stali 3 godziny w kompletnej ulewie, by zobaczyć dwa okrążenia za SC. Oczywiście odbyła się normalna ceremonia na podium i przyznano punkty — ale tylko połowę z tego, co normalnie. Teraz takich cyrków już nie będzie, a to za sprawą zmian w przepisach.

Co dokładnie się zmienia?

Nie będzie punktów za wyścig jeśli lider nie przejedzie minimum 2 okrążeń bez interwencji wirtualnego lub pełnego samochodu bezpieczeństwa. Jeśli dystans wyścigu będzie większy niż 2 kółka, ale mniejszy niż 25% to punkty zostaną przyznane w następujący sposób:

1. – 6 punktów
2. – 4 punkty
3. – 3 punkty
4. – 2 punkty
5. – 1 punkt

Jeśli dystans wyścigu będzie większy niż 25%, ale mniejszy niż 50% to punkty zostaną przyznane w następujący sposób:

1. – 13 punktów
2. – 10 punktów
3. – 8 punktów
4. – 6 punktów
5. – 5 punktów
6. – 4 punkty
7. – 3 punkty
8. – 2 punkty

9. – 1 punkt

Jeśli dystans wyścigu będzie większy niż 50%, ale mniejszy niż 75% to punkty zostaną przyznane w następujący sposób:
1. – 19 punktów
2. – 14 punktów
3. – 12 punktów
4. – 9 punktów
5. – 8 punktów
6. – 6 punktów
7. – 5 punktów
8. – 3 punkty
9. – 2 punkty

10. – 1 punkt

Punktacja za sprint, który w zeszłym roku nazywany był sprintem kwalifikacyjnym. Punkty wliczają się do klasyfikacji generalnej mistrzostw świata.

1. – 8 punktów
2. – 7 punktów
3. – 6 punktów
4. – 5 punktów
5. – 4 punkty
6. – 3 punkty
7. – 2 punkty
8. – 1 punkt
Najszybsze okrążenie w wyścigu wciąż będzie premiowane jednym „oczkiem”. Za to samo osiągnięcie w sprincie nie przyznaje się punktów.

(Nie)zmieniony system sprintów

W zeszłym sezonie podczas weekendów, w których takowy sprint był organizowany, ustawienie na starcie było determinowane poprzez piątkowe kwalifikacje. Zwycięzca sobotniego wyścigu na dystansie 100 km był oficjalnie zdobywcą Pole Position. Wyniki tej rywalizacji decydowały również o ustawieniu do niedzielnego wyścigu. To w tym roku się nie zmienia. Jednak absurd tkwi w czymś innym. Zwycięzca piątkowej czasówki, który zdobędzie PP, dostanie je tylko i wyłącznie dla kwestii statystycznej. Może się zdarzyć, że najszybszy kierowca w piątkowe popołudnie do niedzielnej rywalizacji nie będzie podchodził z pierwszego pola. W tym sezonie wyścigi sprinterskie odbędą się na trzech torach — Imola, Red Bull Ring oraz Interlagos.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

16 − pięć =