39. Festiwal Filmowy w Gdyni. Kalejdoskop polskiego kina
3 min readTegoroczny festiwal (15-20 września) był pełen niespodzianek i kina gatunkowego. Zaczęło się trzęsieniem ziemi, bo jak inaczej nazwać skrócenie „Potopu” Jerzego Hoffmana o prawie dwie godziny? Wysoki poziom utrzymał się aż do samego końca. „Bogowie” okazali się numerem jeden nie tylko wśród dziennikarzy i widzów, ale także jury.
Jury pod przewodnictwem Ryszarda Bugajskiego, w składzie: Aleksandru Baciu, Tom Davia, Maggie Lee, Grzegorz Łoszewski, Maria Sadowska, Omar Sangare, Olga Tokarczuk i Małgorzata Zajączkowska, nie miało łatwego zadania. Dwa kryminały, biografie, komedie, adaptacje prozy, kino artystyczne – polscy twórcy poszli na całość, a o porażkach nie ma mowy.
Konkurs Główny: z miłości do kina gatunkowego
O Złote Lwy walczyło 13 filmów. Największym zwycięzcą okazał się film „Bogowie” Łukasza Palkowskiego. Wciągająca biografia człowieka, który walczył z niemal całym polskim światkiem kardiochirurgów, by w końcu doprowadzić do pierwszej udanej transplantacji serca. Palkowskiego doceniły również media, przyznając mu w piątek, 19 września, Nagrodę Dziennikarzy.
W konkursie znalazł się także film Jerzego Stuhra „Obywatel” – brawurowa rola i scenariusz, w którym reżyser z komediowym zacięciem rozprawia się z najnowszą historią Polski. „Jeziorak” Michała Otłowskiego udowodnił, że sformułowanie „dobry polski kryminał” nie ma w sobie ani krztyny ironii. Jowita Budnik stworzyła świetną postać podkomisarz Izy Dereń, przeżywającej osobisty kryzys, ale wciąż walczącej o rozwiązanie sprawy. Skojarzenia z „Fargo” tylko potwierdzają wysoki poziom filmu. Na duży ekran powrócił z filmem „Sąsiady” Grzegorz Królikiewicz. Kino Artystyczne (duże „a” nie przez przypadek), które za nic sobie ma konwenanse i komercyjne nawyki, tak często spotykane na polskim rynku filmowym.
Z kinem gatunkowym zabawił się także reżyser filmu „Fotograf”. Dziecko w roli psychopatycznego mordercy, które zabija kolejnych obywateli Rosji, a w tle wciąż nierozliczona powojenna historia. Dużym zaskoczeniem okazał się „Kebab i Horoskop”. Debiut Grzegorza Jaroszuka, który w zimnym, oderwanym od rzeczywistości klimacie, zbudował swój pomysł na komedię. Sklep z dywanami nigdy nie był tak ciekawy.
„Onirica – Psie Pole”, to kolejny strzał w kino artystyczne. Senna historia pracownika supermarketu, daleko odbiega od znanych widzowi standardów. Trudną, wyniszczającą relację matki z córką przedstawiła Magdalena Piekorz w „Zbliżeniach”. Największym widowiskiem było „Miasto 44” Jana Komasy, który swoim filmem udowodnił, że w polskim kinie nie ma rzeczy niemożliwych. O scenach zawartych w „Mieście” krążą już legendy. Siedzący na widowni potomkowie powstańców oraz osoby, które powstanie widzieli jako małe dzieci, nie mogli powstrzymać wzruszenia. W Konkursie Głównym znalazły się znane już szerszej widowni produkcje: „Pod Mocnym Aniołem” W. Smarzowskiego, „Obietnica”, Anny Kazejak, „Hardkor Disko” Krzysztofa Skoniecznego i „Jack Strong” W. Pasikowskiego.
Konkurs Młodego Kina: kariera zaczyna się nad morzem
Każda nagroda, a zwłaszcza ta pierwsza, stanowi bardzo ważne wzmocnienie i potwierdzenie dla twórcy, że to co robi jest właściwe – powiedziała przewodnicząca jury konkursu Magdalena Łazarkiewicz. Nagroda im. Lucjana Bokińca trafiła do Vahrama Mkhitaryana za film „Mleczny brat”. Polsko-armeńska kooperacja, opowiadająca historię 10-letniego Seto, który nie może doczekać się rodzeństwa, które jest już w drodze na świat. Niemowlę umiera, a jego miejsce zajmuje baranek, którego karmi matka Seto.
Pozostałe nagrody na 39. FFG
Złote Lwy: „Bogowie” Łukasza Palkowskiego
Srebrne Lwy: „Pod Mocnym Aniołem” Wojciecha Smarzowskiego
Platynowe Lwy – nagroda za całokształt twórczości: Sylwester Chęciński
Nagroda specjalna: Jerzy Stuhr, Piotr Dzięcioł – „Obywatel”
Najlepszy reżyser: Władysław Pasikowski – „Jack Strong”
Pierwszoplanowa rola męska: Tomasz Kot – „Bogowie”
Pierwszoplanowa rola żeńska: Zofia Wichłacz – „Miasto 44”
Drugoplanowa rola męska: Dawid Ogrodnik – „Obietnica”
Drugoplanowa rola żeńska: Elena Babenko – „Fotograf”
Scenariusz: Krzysztof Rak – „Bogowie”
Scenografia: Wociech Żegała – „Bogowie”
Efekty specjalne: Vit Komrzy – „Miasto 44”
Kostiumy: Małgorzata Braszka i Michał Koralewski – „Jack Strong”
Charakteryzacja: Agnieszka Hodowana i Aneta Brzozowska – „Bogowie”
Debiut aktorski: Sebastian Fabijański – „Jeziorak”, Jaśmina Polak – „Hardkor Disko”
Debiut reżyserski: Krzysztof Skonieczny – „Hardkor Disko”
Dźwięk: Bartosz Putkiewicz – „Miasto 44”
Montaż: Paweł Laskowski – „Pod Mocnym Aniołem”
Muzyka: Mikołaj Trzaska – „Pod Mocnym Aniołem”
Zdjęcia: Kacper Fertacz – „Hardkor Disko”