Czym jest OFMA? — Bartłomiej Chlabicz: “Media studenckie są idealną płaszczyzną do szlifowania warsztatu dziennikarskiego”

Fot. Bartłomiej Chlabicz – przedstawiciel OFMA i WIB

Ogólnopolskie Forum Mediów Akademickich to inicjatywa zrzeszająca studentów, przedsiębiorców i dziennikarzy. Jej organizatorem jest Warszawski Instytut Bankowości – partner minionej konferencji Uniwersytetu Gdańskiego „Media-Biznes-Kultura 2023”. Jednym z prelegentów obrad był Bartłomiej Chlabicz, przedstawiciel OFMA i WIB odpowiedział na pytania dotyczące idei i założeń projektu.

Zaciekawiło mnie, że akurat Warszawski Instytut Bankowości jest organizatorem Forum dla Mediów Akademickich. Czy mógłby Pan opowiedzieć nieco o genezie tej inicjatywy, jak to wszystko się zaczęło?

Ogólnopolskie Forum Mediów Akademickich to platforma współpracy dziennikarzy studenckich z całej Polski i flagowy projekt Warszawskiego Instytutu Bankowości z zakresu edukacji ekonomicznej. Forum powstało w 2015 roku w ramach sektorowego programu polskich banków „Bankowcy dla Edukacji”. Inicjatywa ta łączy różne wątki edukacyjne z zakresu cyberbezpieczeństwa czy ekonomii. Uwzględniamy przy tym wątek medialny, a ten projekt jest tego owocem.

Edukacja ekonomiczna jest niezwykle ważna na każdym etapie życia człowieka. Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość sprawia, że jej obszar tematyczny stale się powiększa. Finanse osobiste, bankowość, oszczędzanie, kredyty i pożyczki, inwestowanie – to zagadnienia, których znajomość pozwala efektywnie i bezpiecznie funkcjonować w nowoczesnym społeczeństwie.

To są nasze cele jako Warszawskiego Instytutu Bankowości, natomiast mamy jeszcze inne koncepcje związane z integracją środowiska. Wydaje mi się, że media akademickie mogą znaleźć między sobą wspólny mianownik, a my im stwarzamy do tego odpowiednią płaszczyznę. Włączamy do współpracy profesjonalne media, a więc młodzi czerpią od starszych kolegów i koleżanek.

Jakie jest główne założenie i cel OFMA?

Networking i integracja środowiska dziennikarskiego na zasadzie uwzględniania dziennikarzy, którzy pracują w mediach ogólnopolskich. Konsolidujemy ich z młodszymi redaktorami, którzy dopiero co zaczynają swoją karierę. Dzięki temu możemy się wszyscy dużo od siebie nauczyć – to jest nasz cel przewodni.

OFMA jest skierowana do młodych dziennikarzy, którzy pracują w mediach studenckich skupionych wokół największych ośrodków akademickich  w Warszawie, Lublinie, Krakowie czy Gdańsku. Ten projekt ma na celu przybliżenie środowiska bankowego do dziennikarzy akademickich – chcemy ich uwrażliwić na wątki związane z edukacją finansową i ekonomiczną, szczególnie wobec aktualnej sytuacji gospodarczej, która mnoży wiele wyzwań związanych z finansami osobistymi, inwestycjami, zarządzaniem swoim budżetem.

Co mogą zyskać studenci wchodzący z Wami we współpracę – co Państwo możecie im zaoferować?

Nasze wsparcie ma różnego rodzaju charakter: od merytorycznego poprzez warsztatowy, aż po networking. Projektem, który łączy te trzy sfery i jest corocznym zwieńczeniem naszych działań jest Krajowa Konferencja OFMA. Łączy ona środowisko mediów studenckich ze starszymi kolegami z branży. Co roku bowiem swoją obecnością podczas wydarzenia zaszczycają nas dziennikarze największych ogólnopolskich redakcji, ale także prezesi ważnych instytucji finansowych, przedstawiciele świata nauki oraz eksperci od komunikacji marketingowej.

Chcemy, aby wśród tematów poruszanych podczas dwóch dni networkingu, szkoleń z dziennikarzami, debat i warsztatów medialnych z udziałem ekspertów, mocno wybrzmiewały także wątki edukacji ekonomicznej, ESG, cyberbezpieczeństwa czy zrównoważonego rozwoju. Ważne jest również to, aby Ci dziennikarze mogli wymieniać się wzajemnie doświadczeniami, integrować się i uczyć na bliskich im przykładach.

Poza konferencją, cyklicznie publikujemy badania, raporty, opracowania i inne materiały edukacyjne z zakresu finansów osobistych czy inwestowania, dostosowane do potrzeb studentów. Pracujemy również z redakcjami studenckimi przy wspólnych projektach. Flagową współpracą jest cykliczna audycja „3 grosze o ekonomii”, która w każdy piątek wybrzmiewa w eterze kilkunastu studenckich rozgłośni. Organizujemy też szkolenia i webinary w ramach Akademii OFMA i Studenckiej Strefy Medialnej. To dla nas ważne, aby docierać do młodych dziennikarzy wtedy, kiedy jeszcze kształtują swój warsztat. Traktujemy współpracę z mediami studenckimi jako inwestycję z długoterminową stopą zwrotu.

Zarówno WIB jak i OFMA są partnerami konferencji Media-Biznes-Kultura. Jakie są Pana zdaniem kluczowe korzyści płynące z uczestnictwa w takich debatach, jak ta?

W zasadzie są to takie korzyści, że zbliżamy się dzięki takim wydarzeniom do naszej grupy docelowej. Chcemy też trochę, że tak powiem, humanizować instytucje. W poprzednich latach nie było to możliwe ze względu na pandemię, różne inne zawirowania. Teraz, dzięki temu że mamy inaugurację naszego cyklu „OFMA On Tour”, polegającego właśnie na takich spotkaniach na uczelniach, chcemy też zebrać trochę feedbacku. Chcemy wiedzieć, w którą stronę powinniśmy zmierzać z naszymi działaniami, jakie potrzeby mają media akademickie. Jest to ważne, żeby taki dialog prowadzić regularnie. Na tej podstawie możemy modelować działania projektowe, włączając w nie media uniwersyteckie w jak najszerszej skali.

Czym są dla Pana media akademickie? Czy uważa Pan, że są to swojego rodzaju „kuźnie talentów”?

Tak, zdecydowanie. I są to takie „trampoliny”, z których można wybić się do profesjonalnej kariery dziennikarskiej. Myślę że praca w mediach jest na tyle dynamiczna, że trzeba, kolokwialnie mówiąc, umieć w multitasking. Media studenckie są idealną płaszczyzną do szlifowania warsztatu dziennikarskiego, bo uczą tego w praktyce. Chodzi o podejście „tu i teraz”, dalekiego od jakichś akademickich publikacji czy książek, co jest bardzo ważne, bo w pewnym sensie tego środowisko medialne wymaga. Tym charakteryzuje się zawodowe dziennikarstwo. Na pewno media akademickie pozwalają wykonać ten pierwszy krok. Pozwalają nauczyć się wielu rzeczy w praktyce, które później możemy wykorzystywać w innych aspektach, na szerszą skalę.

Jakie macie plany na przyszłość w kontekście mediów akademickich i do czego dążycie?

Dążymy do integracji młodych ludzi z mediów studenckich. Chcemy im pokazać, że warto to robić, że warto iść do przodu w wybranym przez nich kierunku. Dlatego też właśnie angażujemy przez swój networking dziennikarzy o rozpoznawalności ogólnopolskiej, którzy widzą w naszym projekcie również wartość dla siebie – takiego zetknięcia się innym, odmłodzonym podejściem i spojrzeniem na świat. Do tego dąży OFMA.

Z drugiej strony, OFMA to także uwrażliwianie na wątki ekonomiczne. Chcemy to robić niezależnie od tego, czy mamy czasy prosperity, czy spowolnienia gospodarczego. Jest to istotna płaszczyzna, która ma wymiar ogólnospołeczny. Polega na edukacji społeczeństwa: podnoszenia świadomości finansowej, zarządzania pieniędzmi, nauczania inwestowania. Ten skomplikowany język ekonomii i sektora finansów musi przejść przez „sito” dziennikarzy ekonomicznych. Tłumaczą oni te zawiłości w sposób prosty i zrozumiały. Dlatego też chcemy młodych dziennikarzy w tym kierunku szkolić i oswajać ich z tą rzeczywistością.

Dziękuję za rozmowę!

***

Więcej informacji na temat konferencji i inicjatyw OFMA przeczytasz tutaj.

Po szczegółową wiedzę o Warszawskim Instytucie Bankowości przejdź pod ten adres.

Bartłomiej Chlabicz – dziennikarz, pracownik Warszawskiego Instytutu Bankowości w Zespole ds. projektów edukacyjnych, jako współpracownik uczelni i otoczenia społeczno-gospodarczego. Uczestnik i prelegent minionej konferencji Media-Biznes-Kultura, organizowanej przez Uniwersytet Gdański, przedstawiciel OFMA i WIB.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dwa + siedemnaście =