Studenci UG zaprojektują gry historyczne
2 min readRok akademicki trwa w najlepsze, wraz z nim w październiku wystartował nowy kierunek na Wydziale Historycznym UG. Mowa o Projektowaniu gier historycznych. Jak wyglądają zajęcia i co jest w nich wyjątkowego?
Europa Universalis, Assassin’s Creed czy Call of Duty to znane historyczne gry. Być może wkrótce ich następne części zaprojektują absolwenci UG z kierunku Projektowanie gier historycznych. To nowoczesne studia, niespotykane nigdzie indziej. Przyczyną ich powstania jest nieustannie rozwijający się rynek przemysłu kreatywnego. Zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie ciągle rośnie i UG to dostrzega.
Od kandydatów wymagana jest matura z historii oraz znajomość angielskiego na poziomie B1. W ciągu 3 lat studiów licencjackich w tym właśnie języku odbywa się 18 przedmiotów m.in. Public Speaking and Pitching czy Narrative Design. W niedawno rozpoczętym semestrze przewidziane m.in. są zajęcia z logiki, podstaw zarządzania projektem, a także generatywnego AI.
Nowoczesne oblicze historii
– Osoby studiujące na tym kierunku otrzymują wiedzę zarówno z zakresu historii Polski i świata, jak i praktyczne umiejętności z projektowania narracji interaktywnej, tworzenia mechaniki gier oraz pisania kreatywnego i technicznego. Jest to jedyny taki kierunek w Polsce i prawdopodobnie na świecie. Przy okazji pokazujemy nowoczesne i innowacyjne oblicze Wydziału Historycznego UG. – mówi dr Wacław Kulczykowski, opiekun kierunku – Krótko mówiąc: dostrzegamy ogromny potencjał drzemiący w projektowaniu gier historycznych i postanowiliśmy przygotować innowacyjny kierunek studiów, oparty na nowoczesnych metodach kształcenia i na wskroś praktyczny.
Poza zajęciami o charakterze praktycznym studenci zdobędą doświadczenie podczas praktyk zawodowych. Czeka ich 80 godzin praktyk w firmach zajmujących się produkcją gier albo w instytucjach, które tworzą, bądź wykorzystują gry historyczne w swojej działalności – edukacyjnej, kulturalnej, społecznej lub rozrywkowej.
Forma pracy dyplomowej to „tradycyjny” licencjat, ale studenci mają do wyboru też drugą formę. Większość zajęć ma charakter praktyczny, zatem pracą dyplomową może być prototyp gry historycznej. W semestrze zimowym roku akademickiego 2024/2025 limit miejsc na Projektowaniu gier historycznych wynosi 25. Kierunek cieszy się sporym zainteresowaniem, bo aplikowało na niego 125 osób. Próg punktowy wyniósł 108,60 punktu.