Czy blogowanie ma jeszcze sens we współczesnym świecie?

Czy blogowanie ma jeszcze sens we współczesnym świecie?

Sincerely Media źródło: unsplash.com

Moda na blogowanie rozpoczęła się w latach 90. ubiegłego wieku, a  dokładnie w 1994 roku. Od tego czasu ta dziedzina zaczęła się dość szybko rozwijać. Jednak w  2004 roku powstał Facebook, natomiast Instagram – w 2010 roku.  Czy od czasu powstania m.in. tych mediów blogowanie ma jeszcze jakikolwiek sens? Czy ktokolwiek prowadzi i czyta blogi? Ze względu na to, że większość osób spędza czas na social mediach, zwykło się mówić, że nikt już blogów nie czyta, że blogosfera się skończyła. A sam szał na blogi i blogowanie przeniósł się do mediów społecznościowych. Jednak czy na pewno?

Faktem jest, że w social mediach mamy większą szansę na szybsze zauważenie przez innych i interakcje z odbiorcami. Żyjemy w ciągłym biegu i mamy coraz mniej czasu na to, żeby czytać długie teksty. Łatwiej jest nam scrollować i lajkować krótkie treści. Najlepiej, żeby zawierały przyciągające uwagę zdjęcia. Z drugiej strony, z każdym rokiem pojawiają się coraz to nowsze blogi na różnorakie tematy. Część z nich upada w przeciągu kilku pierwszych miesięcy. Natomiast niektóre z nich rozwijają się cały czas.  Podobnie kiedyś mówiło się o teatrze, gdy pojawiło się kino. Niemniej i kino i teatr mają się świetnie. Tak samo jak blogi i social media.

Fakt, blogowanie jest dość ciężką i czasochłonną pracą i nie każdy jest w stanie poświęcić tyle czasu i energii na prowadzenie swojego bloga. Z własnego doświadczenia wiem, że samo napisanie tekstu zajmuje co najmniej godzinę. Jednak zazwyczaj trwa to o wiele dłużej. Do tego dochodzi, w moim przypadku, przeczytanie książki i zrobienie dobrego researchu dotyczącego między innymi autora. A także zrobienie lub znalezienie zdjęć. Na końcu tego procesu pojawia się kwestia SEO, czyli zoptymalizowanie tekstu pod wyszukiwarkę. Przygotowanie takiego tekstu zajmuje mi od kilkunastu godzin w tygodniu do kilku tygodni.

Wszystko zależy od niszy bloga

Najłatwiej mają osoby, które prowadzą blogi lifestylowe, ponieważ mają dość luźną tematykę. Przygotowanie wpisu na takiego bloga zajmie na pewno o wiele mniej czasu, niż osobie, która prowadzi bardziej niszowego bloga. Im bardziej wyspecjalizowany blog, tym research i tworzenie posta jest trudniejsze i dłuższe. Promowanie blogów, których nisza jest mało znana, jest o wiele trudniejsze. Takich blogów raczej nikt nie czyta albo robi to niewielkie grono. Pomijając już fakt, że raczej żadna firma, przynajmniej na początku, nie będzie chciała ich promować ani wejść we współpracę.

Czy blogowanie ma sens?

I tak i nie. To zależy przede wszystkim dla kogo i jak to robimy. Jeżeli chcemy szybkiego rozgłosu i zarobku to rzeczywiście lepiej odpuścić sobie blogowanie i przejść na social media. W mediach społecznościowych łatwiej jest osiągnąć sławę . Natomiast jeśli mamy na tyle czasu, żeby powoli budować swoją pozycję w internecie i robimy to bardziej z przyjemności, niż w celach zarobkowych, to można jak najbardziej spróbować. Oczywiście nie należy zapominać o tym, że do prowadzenia bloga oprócz chęci i czasu, potrzebny jest też m.in. pomysł. Pamiętajmy, w blogowaniu chodzi o to, żeby pisać o tym, na czym się znamy. O tym, co nas interesuje i może zainteresować innych. Inaczej, niestety, nic z tego nie wyjdzie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 + trzy =