Clash, Fun i Light, czyli projekt „Niderlandy”
3 min readJuż 12 kwietnia w Operze Bałtyckiej zobaczymy przedpremierowy pokaz Bałtyckiego Teatru Tańca. Jest to zaledwie część dużego projektu „Niderlandy”, nad którym tancerze będą pracowali przez cały 2014 rok. Podczas wieczoru ujrzymy trzy spektakle.
Dlaczego akurat Niderlandy? Bogata historia współczesnych państw Beneluksu niesie w sobie naukę – nie tylko dla innych krajów, ale i dla każdego człowieka. Odrębne części, zachowujące swoją tożsamość, jednocześnie potrafiące solidaryzować się, by osiągnąć wspólny cel. W tym projekcie Bałtycki Teatr Tańca czerpie wzór z Nederlands Dans Theater (prowadzony przez Jiříego Kyliána), aby przedstawić siłę współpracy. Efekty całej pracy tancerzy zobaczymy w listopadzie 2014 roku.
Clash – to tytuł choreografii, która zostanie zaprezentowana jako pierwsza. Jej autorem jest wieloletni tancerz i asystent Kyliána Patrick Delcroix. Celem przedstawienia jest poruszenie uniwersalnych wartości. Motywem przewodnim są pełne napięć relacje międzyludzkie, wynikające przede wszystkich z ich płciowości. Łamiąc wysoki styl tańca, Delcroix zapewnił tancerzom i ich technice prawdziwe wyzwanie. Dość niekonwencjonalna choreografia na nowo odkrywa płynność ruchu. Ten francuski choreograf ma na swoim koncie stworzenie i wznowienie około 40 spektakli oraz pracę z największymi gwiazdami sceny tanecznej.
Izadory Weiss chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Tym razem artystka zaprezentuje dwa przedstawienia. Pierwsze, „Fun” to opowieść czerpiąca swe źródło z tętniącego życiem Amsterdamu. Choć porusza popularny w kulturze motyw zalotów, przedstawia go w postaci ironicznej tanecznej fantazji. Jest on punktem wyjścia do ukazania scen, w których dziewczęta próbują zaimponować chłopcom, jednak ci zajęci są sobą. Wszyscy mężczyźni upodabniają się do siebie, nie bacząc na swój wiek i temperament. Świat się zmienia, lecz zaloty wyglądają podobnie w każdej epoce, niezależnie od szerokości geograficznej. Wyjątkowością zalotów prezentowanych przez Weiss, jest ich związek z barokową muzyką. Wybranie arcytrudnego koncertu Vivaldiego jako wyjście do stworzenia choreografii ma głębsze przesłanie. Próba odtworzenia w tańcu gęstej struktury muzycznej jest chęcią dyskusji ze współczesną tendencją do tworzenia spektakli, w których „muzyka nie przeszkadza”. Finałowe solo przedstawia nam samotność. Tę która jest wywołana zrezygnowaniem z reguł prostej zabawy zalotów – ograniczających się jedynie do przyjemności bez zobowiązań. W poszukiwaniu duchowego porozumienia samotne skrzypce Julii Fischer w kaprysie Paganiniego są jedyną nadzieją tancerki.
Jako ostatni zobaczymy „Light”, spektakl inspirowany obrazem Vermeera „Mleczarka”, od którego projekcji rozpocznie się pokaz. W choreografii rozpoznamy idylliczne życie artysty, który pozwoli sobie na pozornie niewinny grzech. To przewinienie stworzy jednak szczelinę, przez którą zacznie wdzierać się zło. Ciemność i wyłaniające się z niej biesy są początkiem nadchodzących nieszczęść. Pojawi się też Dziewczyna, której życie do bezpiecznych nigdy nie należało. Wciąż nastawiona na gwałt otaczającej jej rzeczywistości, jest prześladowana przez Złego i jego naśladowców. Ci niszczą na swej drodze wszystko co ma jakąkolwiek wartość. Jeśli któryś z nich przejawi odruch człowieczeństwa, zło i tak z nim wygra. Stwarzając pozory chwilowego odpuszczenia zaatakuje ze zdwojoną siłą osłabiony organizm. Ostatecznie Zło zabije wszystko co ważne, wszystko co kochamy. Choreografia, jak i wiersz Wisławy Szymborskiej, do którego nawiązuje Weiss, poszukuje ludzkich wartości. Jako prawdziwą sztukę uznaje obronę sensu życia i twórczości. Ukazany chaos i zniszczenie zmuszają do refleksji nad naszym życiem. Odwołując się do współczesnej fascynacji dehumanizacją, Weiss opowie nam o człowieku, jego potrzebach i namiętnościach.
Kasy biletowe czynne:
wt. – pt.: 12.00 – 19.00
sb.: 14.00 – 19.00
niedz.: 2 godz. przed spektaklem
Więcej informacji znajdziecie na stronie Opery. Uwaga! Opera informuje o zmianach godzin spektakli 15 i 16 kwietnia. Osoby, które kupiły bilety na godzinę 19.00 proszone są o ich zwrot do 12 kwietnia. Po tym terminie, zwroty nie będą przyjmowane.