Obchody 10-lecia Dziennikarstwa i komunikacji społecznej na UG
3 min readW 2006 roku na Uniwersytecie Gdańskim uruchomiono kierunek dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Dokładnie 10 lat później, czyli 30 marca 2016 roku odbyła się uroczysta gala Medi@stery połączona z inauguracją obchodów 10-lecia istnienia kierunku.
Już w 1975 roku, z inicjatywy profesorów: Romana Wapińskiego i Wiktora Peplińskiego, zrodził się pomysł uruchomienia dziennikarstwa na Uniwersytecie Gdańskim. Wówczas, ze względu na brak zgody ze strony władz centralnych w Warszawie, nie udało się zrealizować celu. Do koncepcji powrócono w 1995 roku. Tego roku, w październiku, działalność zainaugurowało Podyplomowe Studium Dziennikarstwa na Uniwersytecie Gdańskim, które programowo porównywalne jest do studiów stacjonarnych.
Doświadczenia zdobyte w czasie prowadzenia Podyplomowego Studium Dziennikarstwa, jak podkreślił prof. Pepliński – kierownik studium, doprowadziły do stworzenia kierunkowych studiów dziennikarskich na UG. Zorganizowane w systemie bolońskim, trzyletnie studia pierwszego stopnia uruchomiono w 2006 roku, przyjmując trzydziestu studentów. W późniejszych latach rozszerzono kierunek o dwuletnie studia magisterskie. Założenia programowe kierunku oparły się na modelu zaczerpniętym z Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Za twórcę i inicjatora powstania dziennikarstwa i komunikacji społecznej uważa się prof. Wiktora Peplińskiego – medioznawcę, kierownika Zakładu Socjologii i Historii Dziennikarstwa w Instytucie Filozofii i Socjologii. Ale również promotora i laudatora doktoratu honoris causa, przyznanego Ryszardowi Kapuścińskiemu przez Uniwersytet Gdański.
Jubileusz 10-lecia dziennikarstwa na UG był szczególną okazją do wspomnień i refleksji, ale również prezentacji osiągnięć i dorobku naukowego pracowników kierunku. Na tak ważnej dla Wydziału Nauk Społecznych uroczystości, nie zabrakło zasłużonych dla kierunku osób, które kolejno przemawiały, dzieląc się swoim doświadczeniami zbieranymi w ciągu tych 10 lat. Począwszy od dr Małgorzaty Łosiewicz, Zastępcy Dyrektora IFSiD ds. Dydaktycznych Dziennikarstwa, na której ręce składano kwiaty i wyrazy podziękowania za kierowanie kierunkiem. Nie zabrakło również ważnej dla dziennikarstwa osoby – redaktor Aliny Kietrys, która podsumowała pracę zarówno nauczycieli akademickich jak i studentów.
Władze uniwersyteckie reprezentowali: pani Dziekan prof. Beata Pastwa-Wojciechowska, Prorektor ds. Studenckich prof. Józef Arno Włodarski oraz pracownicy naukowi. Zjawili się również absolwenci dziennikarstwa, czyli inspiracja i żywy dowód owocnej pracy kierunku, dzięki której można osiągnąć sukces w zawodzie. W ich imieniu przemawiał Tomasz Smorgowicz – obecnie doświadczony konsultant biznesowy w zakresie marketingu, public relations oraz CRS, realizujący się w zawodzie okołomedialnym. Równie ważnym punktem jubileuszowych uroczystości było kilka słów od obecnych studentów dziennikarstwa, których reprezentowała Joanna Gerke.
Nieco historii kierunku utworzonego w 2006 roku przybliżyli przybyłym na obchody, współzałożyciele – prof. Jolanta Maćkiewicz oraz prof. Cezary Obracht-Prondzyński. Na prezentacji, którą omawiała prof. Maćkiewicz, znalazło się wiele zdjęć najważniejszych osób związanych z dziennikarstwem i komunikacją społeczną UG. Każdy slajd przybliżał publiczności historię oraz ludzi, którzy budowali i pielęgnowali kierunek.
Zdecydowanie najważniejszym wystąpieniem obchodów był wykład o cenzurze prof. Wiktora Peplińskiego.
Gdyby nie trud włożony w powstanie kierunku, wiele lat cierpliwego czekania i starań, prawdopodobnie nie mielibyśmy powodu do świętowania. Warto też wspomnieć o akcentach kończących jubileuszowe obchody – cudownym występie akademickiego chóru UG pod dyrygenturą prof. Marcina Tomczaka oraz niespodziewanego „wejścia” na aulę uroczystego tortu.
Uroczyste obchody jubileuszu powstania dziennikarstwa zbiegły się w czasie z II edycją Ogólnopolskiego Konkursu na Najlepszą Pracę Magisterską z Wiedzy o Mediach – Medi@stery. Tegoroczną laureatką została studentka UJ – Olivia Kłusek z pracą pt. „Latte-feminizm, pop-feminizm i girl power. Trywializacja pojęcia feminizmu w kobiecej prasie ilustrowanej segmentu luksusowego”.