„Na tym to wszystko polega… trzeba być odważnym” – wywiad z Courtney Fingar
4 min readCzy dziennikarstwo może być dzisiaj obiektywne? Jak przetrwać na rynku medialnym? Dlaczego warto wchodzić oknem, gdy wypraszają nas drzwiami? Na te i inne pytania odpowiedziała podczas spotkania ze studentami Uniwersytetu Gdańskiego Courtney Fingar – dziennikarka ekonomiczna i redaktor naczelna „fDi Magazine”, wydawanego przez Financial Times Group. Swoich (nie tylko) ekonomicznych rad udzieliła także czytelnikom CDN-u.
Courtney Fingar to dziennikarka ekonomiczna i redaktor naczelna „fDi Magazine”, wydawanego przez Financial Times Group. Ukończyła dziennikarstwo na Uniwersytecie w Alabamie oraz stosunki międzynarodowe w Edynburgu. Jest ekspertem w dziedzinie inwestycji międzynarodowych, od lat prowadzi wywiady z liderami świata polityki i biznesu. Zajmuje się także moderacją międzynarodowych spotkań gospodarczych. Prywatnie jest fanką piłki nożnej, wina Chablis i karaoke.
CDN: Jako dziennikarka zagraniczna i ekonomiczna może Pani obiektywnie odpowiedzieć nam na to sporne wśród Polaków pytanie: Jak się mówi na świecie o polskiej ekonomii – jesteśmy postrzegani raczej pozytywnie czy negatywnie?
Courtney Fingar: Myślę, że raczej pozytywnie. Polska zyskała wiele szacunku, ze względu na to jak dobrze poradziła sobie z kryzysem finansowym. Mam na myśli to, że był to jedyny kraj w Europie, który nie poddał się recesji. Polska równie dobrze się rozwija i jest bardzo ważnym celem inwestycyjnym i centrum biznesowym. Myślę, że Polska gospodarka na zewnątrz, postrzegana jest naprawdę pozytywnie.
CDN: Jest Pani redaktorem naczelnym ważnej gazety ekonomicznej fDI. Jak wygląda typowy dzień Pani pracy?
Courtney Fingar: Moje dni są nietypowe. Bardzo dużo podróżuję i mój grafik z tygodnia na tydzień wygląda zupełnie inaczej. Pięćdziesiąt procent mojego czasu jestem w trasie, zaś drugie pół w biurze. Podróże biznesowe mogą dać mi wiele możliwości, jak na przykład branie udziału w tym
wywiadzie. Są też konferencje i innego rodzaju spotkania, ale także dużo pracy własnej. Mam na myśli przygotowywanie się do spotkań, robienie prezentacji, uczenie się tego, co powinnam wiedzieć o danym kraju czy firmie. Jeśli zaś jestem w biurze – redaguję teksty, sprawdzam materiały od dziennikarzy, myślę jak zwiększyć sprzedaż. Często angażuję się też w prace marketingowe, decyduję jak promować nasz magazyn, czy nawet jak powinna wyglądać jego szata graficzna… Ogólnie jest dużo zarządzania. Mam także dużo spotkań, muszę dochodzić do porozumienia z naszymi klientami, sojusznikami, współpracownikami, a także będąc w Londynie, z różnymi Prezesami i Ministrami – kimś z kim w przyszłości będę mogła spotkać się w sprawie wywiadu.
CDN: Czyli nigdy się Pani nie nudzi…
Courtney Fingar: Nigdy! (śmiech)
CDN: A czy tak ważna i zajęta osoba ma czas na realizowanie swoich pasji? Słyszeliśmy, że lubi Pani piłkę nożną i karaoke…
Courtney Fingar: Bardzo dobrze słyszeliście! (śmiech). Jeśli podczas podróży mogę znaleźć czas na moje pasje, takich właśnie jak karaoke, to muszę przyznać, że i tak robię to częściej niż w domu. Bo to właśnie też jest aspekt społeczny mojej pracy – przyjeżdżam do miejsc takich jak to, jem obiad z gospodarzami, a potem mogę pozwiedzać miasto i poznać jego klimat czy życie nocne! Dziś wybieram się do Sopotu, więc może znajdę jakieś karaoke… (śmiech) I to jest właśnie moja praca! Cieszę się, że mogę w niej zawrzeć także to, co lubię.
CDN: Jakie cechy powinny charakteryzować dobrego dziennikarza ekonomicznego?
Courtney Fingar: Myślę, że bycie ciekawym świata. Dobry dziennikarz powinien być trochę takim oczytanym intelektualistą. Musi zwracać uwagę na detale, a także oczywiście interesować się ekonomią, polityką, biznesem i tematyką inwestycyjną. No i musi być pewny siebie. Moim zdaniem dość istotne jest również to, by umiał rozmawiać z różnymi ludźmi – tak aby wydobywać z nich potrzebne informacje.
CDN: Na koniec chcielibyśmy zapytać, jakie rady ma Pani dla wszystkich studentów z tej sali, którzy tak jak Pani, chcieliby zostać dziennikarzami zajmującymi się ekonomią i biznesem?
Courtney Fingar: Hmm… jeszcze raz powtórzę, że powinni pracować nad pewnością siebie i odwagą, bo jeśli się z tym nie urodzili, trochę im zajmie wyuczenie się tych cech. No, albo po prostu dobrze korzystać z internetu. Jeśli ludzie są zbyt nieśmiali, by na przykład, zadać pytanie publicznie, powinni kontaktować się przez e-maile, docierać do rozmówców, tworzyć kontakty… Bo na tym to właśnie wszystko polega i tak to po prostu działa.
CDN: Bardzo dziękujemy za rozmowę!
Courtney Fingar: Również dziękuję!
Wywiad przeprowadził Marcin Szeląg oraz Rafał Bujałkowski.