23/12/2024

CDN

TWOJA GAZETA STUDENCKA

Trendy w modzie. Jak powstają?

3 min read

tumblr.com

tumblr.com
tumblr.com

Dlaczego w jednym sezonie nosimy militarne kurtki, a w kolejnym szalejmy na punkcie dżinsowych ogrodniczek? Wszystko to za sprawą trendów, które chętnie śledzimy i za którymi podążamy. Dzięki sprawnemu przepływowi informacji, szybko powstają, po czym niezwłocznie zastępowane są kolejnymi. Kto je tak naprawdę tworzy i dlaczego tak łatwo im ulegamy?

Mówi się, że wielu ludzi ślepo podąża za modą i można im wszytko sprzedać. Prawda jest taka, że trendy nie wzięły się z przypadku, a na to, co teraz nosimy wpływ miały wydarzenia z niedalekiej przeszłości. To jak żyliśmy, co robiliśmy w czasie wolnym… Przyjrzyjmy się z bliska temu zjawisku.

Uważni analizatorzy

Aby wskazać przyszłe trendy trzeba wiedzieć, czego pragną konsumenci. To, co dzieje się na świecie, ma duży wpływ na przyszłą modę. Konieczne jest śledzenie zjawisk społecznych, ekonomicznych czy nawet politycznych. Tym zajmują się trendwatchers, czyli jak sama nazwa wskazuje – obserwatorzy trendów. Pracują zazwyczaj dla globalnych marek, które na podstawie ich analiz mogą trafić w przyszłe gusta klientów. Muszą posiadać dużą wiedzę na temat sztuki użytkowej oraz umiejętność rozróżnienia, które zmiany są istotne. Na to, co wydarzy się w modzie może mieć wpływ nawet wybuch wojny w którymś rejonie świata czy też rewolucyjne wynalazki.

Trend Union General Trends - Lidewij Edelkoort
Trend Union General Trends – Lidewij Edelkoort

Księga tajemnic

Pomocną lekturą jest księga trendów (The General Trend Book). Wydawana dwa razy w roku, zawiera zbiór nowych tendencji w modzie ustalonych z dwuletnim wyprzedzeniem. Produkowana jest tylko w kilku egzemplarzach, a wielkie sieciówki kupują ją za kilka tysięcy euro. Księga obejmuje opracowane przez Trend Union informacje dotyczące najmodniejszych kolorów, materiałów i krojów na przyszłe sezony. Sklepy, które mają w posiadaniu tę tajemną wiedzę tworzą na jej podstawie  swoje kolekcje.

tumblr.com
tumblr.com

Prawa ulicy

Trend musi posiadać swojego pośrednika. Kogoś, kto go zaadaptuje i pomoże trafić do szerszego grona konsumentów. Zazwyczaj zajmują się tym osoby zainteresowane modą, nie bojące się nowości. To mała grupa ludzi, która zapoczątkowuje modę na coś, a inni ją naśladują. Takie osoby nazywa się trendsetterami. Często są nimi osoby publiczne, które potrafią dotrzeć do opinii publicznej.

Zdarza się też tak, że oprócz przyjmowania z góry ustalonych trendów ulica tworzy własne, zainicjowane i rozpowszechniane na przykład przez subkultury.

Kreatorzy

Większości doskonale znani projektanci mody, kiedyś dyktowali trendy i byli wyrocznią. Nadal są istotną częścią tego procesu, lecz ich praca w znacznym stopniu opiera się na tym, co proponują trendbooki. Nie można im odebrać oryginalnych stylów, które każdy z nich wykreował, ale oglądając uważnie pokazy mody z jednego sezonu, dostrzegamy powtarzające się motywy lub kolorystykę. To nie żadna zmowa czy wzajemna inspiracja swoimi projektami, a efekt pracy na tym samym źródle informacji. Projektanci wchodzą więc w role trendsetterów, interpretują przyszłe trendy i przekazują szerszemu gronu odbiorców.

Musimy jednak pamiętać, że nie można przyjmować wszystkiego, co dyktują projektanci i trendsetterzy bezkrytycznie, każdy jest inny i nie wszystkim pasuje to samo. Żeby dobrze wyglądać, umiejętnie wybierajmy z rzeczy modnych takie, w których wyglądamy dobrze.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dwanaście − sześć =