5 sposobów na jajko

Mimo iż aura za oknami nie sprzyja, w kalendarzu zostało tylko kilka dni do Wielkanocy. Głównym bohaterem świątecznych stołów prawdopodobnie będzie jajko. Doradzamy jak je przyrządzić w oryginalny sposób, by chociaż na talerzach pojawiły się wesołe wiosenne kolory.

Jajko w koszulce

Jajko w koszulce można przygotować tak naprawdę ze wszystkim, na co mamy akurat ochotę. My proponujemy przepis z sałatą i boczkiem, co w połączeniu może stanowić ciekawe i cieszące oko śniadanie.

fot. esimpraim

fot. esimpraim

Składniki:

– 1 jajko

– kilka liści sałaty

– dwa plasterki boczku

– 2 kromki bagietki

– szczypta ziół prowansalskich

– łyżka oliwy z oliwek

– sól i pieprz do smaku

Dressing:

– 2 łyżki oliwy z oliwek

– 1 łyżeczka oregano

– 1 łyżeczka pieprzu ziołowego

Kroimy w kostkę kromki bagietki i plastry boczku. Z pokrojonej bagietki przygotowujemy grzanki smażąc je przez chwilę na łyżce oliwy z oliwek ze szczyptą ziół prowansalskich. Zdejmujemy je z patelni, gdy już się zarumienią. Następnie podobnie, tyle że już bez tłuszczu, robimy z boczkiem. Rwiemy liście sałaty i układamy starannie (bądź nie :)) na talerzu. Wystudzone grzanki i boczek umieszczamy na wierzchu. Wszystko polewamy dressingiem powstałym z wymieszania wszystkich podanych w przepisie składników.

Do przygotowania samego jajka gotujemy w rondelku wodę z odrobiną soli i octu. Gdy zacznie wrzeć, wbijamy jajko do wody tuż nad jej powierzchnią. Po 2-3 minutach, gdy białko się już dobrze zetnie – jajko w koszulce jest gotowe. Wyjmujemy je z rondelka, odcedzamy z nadmiernej ilości wody i przekładamy na talerz z sałatą, boczkiem i grzankami, oprószamy solą i pieprzem. Gotowe!

fot. Jefka

fot. Jefka

Jajeczne koszyczki

Wyglądają niebanalnie, a ich przygotowanie zajmuje dosłownie kilka chwil. Już gotowe możemy podawać na talerzu z dodatkami w postaci wszelkiego rodzaju sałatek bądź położyć koszyczek na toście lub kromce ulubionego chleba.

Do ich przygotowania potrzebujemy:

-2 jajka

– szczyptę soli

– ewentualnie żółty ser do posypania

Oddzielamy białka od żółtek. Dodajemy do miseczki z białkami szczyptę soli i ubijamy. Na papierze do pieczenia ułożonym na blaszce formujemy gniazdka, możemy je posypać żółtym serem dla smaku. Następnie ostrożnie kładziemy na górze żółtka. Pieczemy około 8 minut w temperaturze 200 stopni.

Egg tarts, czyli mini tarty jajeczne

Słodkości na bazie jajek można przyrządzić tysiące, ten przepis nie przybliży Wam jednak doskonałej recepty na jakieś tradycyjne polskie ciasto. Egg tarts pochodzą pierwotnie z Portugalii, obecnie popularne są zwłaszcza w Chinach. Składają się ze „skorupki” wykonanej z francuskiego lub kruchego ciasta i jajecznego kremu wewnątrz. Istnieją różne modyfikacje Egg tarts, ale poniżej znajdziecie przepis najbardziej popularny i – według naszej redakcji – najłatwiejszy.

fot. Robyn Lee

fot. Robyn Lee

Składniki:

– ciasto francuskie

– 3 jajka

– puszka mleka skondensowanego niesłodzonego

– 100 g cukru pudru

– 1 łyżeczka cukru z prawdziwą wanilią (dopuszczalny wanilinowy :))

Jajka, mleko i dwa rodzaje cukru dokładnie miksujemy na gładki krem. Nagrzewamy piekarnik do temperatury 200 stopni. Przygotowujemy foremki do muffinek i każdą z nich smarujemy lekko tłuszczem. Wykrawamy z ciasta francuskiego kółka o odpowiedniej średnicy, układamy w foremkach i każdą z nich wypełniamy kremem. Nad nim zostawiamy trochę wolnego miejsca, by krem podczas pieczenia nie wylał się na zewnątrz (nadzienie znacznie urośnie!). Jajeczne mini tarty pieczemy w nagrzanym już piekarniku 12 minut, po czym w zmniejszonej nieco temperaturze (180 stopni) zostawiamy je tam na kolejne 10. Przygotowanie tart nie trwa długo, a własnoręcznie przygotowany deser zawsze smakuje lepiej!

Jajka z farszem z awokado

Faszerowane jajka mogą być propozycją nie tylko na śniadanie, ale też na spotkanie ze znajomymi, przypuśćmy – w Lany Poniedziałek. Nie są pracochłonne, a na talerzu wyglądają ciekawie. Niecodziennego smaku nada im awokado i kurkuma. Spróbujcie!

Składniki:

– 6 jajek

– 1 dojrzałe awokado

– łyżka soku z cytryny

– ząbek czosnku

– łyżka jogurtu naturalnego

– posiekany szczypiorek

– łyżeczka pieprzu ziołowego

– szczypta kolendry

– sól i pieprz do smaku

– parmezan do posypania

fot. Meal Makeover Moms

fot. Meal Makeover Moms

W pierwszej kolejności gotujemy jajka na twardo, czekamy aż wystygną i obieramy. Przekrawamy każde z nich na pół i wyjmujemy żółtka. Następnie obieramy awokado, dzielimy na dwie części. Po wyjęciu pestki ze środka dobrze jest skropić środek sokiem z cytryny, by owoc nie czerniał. Czosnek siekamy na drobno. Miąższ awokado natomiast rozdrabniamy widelcem na papkę.

Ucieramy żółtka z jogurtem naturalnym. Następnie dodajemy miąższ z awokado, posiekany czosnek, większość szczypiorku i przyprawy. Napełniamy białka jajek gotową masą i układamy na talerzu. Posypujemy resztą szczypiorku i parmezanem, podajemy najlepiej od razu.

Smażony ryż z jajkiem

Potrawa podobna do jajecznicy, jednak może być podawana na zimno. I chociaż się ją smaży, to bardziej przypomina sałatkę…

Potrzebujemy:

– 2 jajka

– woreczek ryżu długoziarnistego (po ugotowaniu około 300 gram)

– cebula dymka

– szczypiorek

– 2 łyżki oliwy

– sól i pieprz

fot. asiansupper

fot. asiansupper

Dobrym pomysłem będzie ugotowanie ryżu odpowiednio wcześniej, by wystygł „leżakując” w naturalny sposób. Jeśli przepis chcemy zrealizować na szybko, również w pierwszej kolejności gotujemy ryż, pilnując, by się nie rozgotował. Następnie musimy go schłodzić, np. przepłukać go zimną wodą, by nie sklejał się podczas smażenia.

Rozbijamy jajka, oddzielając żółtka od białek. Żółtka smażymy na suchej patelni dopóki się nie zetną. Do białek w miseczce dodajemy szczyptę soli i pieprzu, lekko ubijamy. Siekamy szczypiorek oraz cebulę i podsmażamy na oliwie. Dodajemy schłodzony ryż, doprawiamy solą i pieprzem, a połączone składniki smażymy razem kilka minut. Następnie dodajemy lekko ubitą pianę z białek i smażymy często mieszając. Gdy już białko będzie ścięte, czekamy chwilę aż ryż trochę wystygnie, i mieszamy intensywnie widelcem, by rozdzielić go od białek. Na końcu dodajemy wcześniej przygotowane podsmażone żółtko, wszystkie składniki łączymy.

Dobrze z tym daniem komponuje się sos sojowy, więc jeśli macie go w swoich kuchniach, dodajcie kilka kropel oprócz soli i pieprzu. Ta wersja jest niejako wersją podstawową. Opcjonalnie możemy dodać do smażonego ryżu kurczaka lub różne warzywa (najlepiej smakują tu groszek lub kukurydza z puszki).

Mamy nadzieję, że powyższe przepisy zainspirują Was do przygotowania jajka nie tylko tradycyjnie pod postacią jajecznicy czy też jego wersji na miękko lub na twardo. Smacznego!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *