Clubhouse: co to jest i czemu wszyscy o nim mówią?
3 min readW kwietniu 2020 roku pojawiła się nowa aplikacja Clubhouse. Została stworzona przez Paula Davisona i Rohana Setha z Alpha Exploration Co. W maju była już wyceniona na 100 milionów dolarów, a w styczniu 2021 sięgnęła ceny 1 mld dolarów. Co to za aplikacja i dlaczego tak szybko zyskuje na popularności?
Clubhouse to nowa sieć społecznościowa, w której użytkownicy mogą komunikować się tylko za pomocą głosu. Aplikacja oferuje szeroką gamę klubów i wirtualnych pokoi z rozmowami na różne tematy, na przykład talk-show, muzyka, networking, randki, występy i dyskusje polityczne, kultura. Komunikacja odbywa się w czasie rzeczywistym i nie ma możliwości pisemnej komunikacji na platformie. Użytkownicy komunikują się w tzw. pokojach, które mogą być publiczne lub prywatne. W sali są moderatorzy, prelegenci i słuchacze. Ci drudzy nie mogą brać udziału w dyskusji, dopóki nie skorzystają z funkcji „podnieś rękę” i nie zostaną zaakceptowani przez moderatora – wtedy zostaną prelegentami.
Aplikacja ta została wynaleziona przez absolwentów Uniwersytetu Stanforda Paula Davisona i Roena Setha. Szybko rosnącą popularność sieci społecznościowej można przypisać imponującej liście światowej klasy celebrytów zarejestrowanych w Clubhouse. Wśród nich są np. Elon Musk, Mark Zuckerberg, Kanye West i Jared Leto. W teorii każdy użytkownik może rozmawiać z tymi osobami, będąc w odpowiednim pokoju we właściwym czasie.
Elon Musk np. napisał Twitt, w którym zaprosił Władimira Putina do rozmowy z nim w pokoju klubowym:
.@KremlinRussia_E would you like join me for a conversation on Clubhouse?
— Elon Musk (@elonmusk) February 13, 2021
W połowie lutego amerykańscy eksperci ze Stanford Internet Observatory (SIO) odkryli, że do stworzenia Clubhouse programiści wykorzystali technologie chińskiej firmy Agora. Jednocześnie dane użytkowników i pokoi były przekazywane chińskiej organizacji w postaci niezaszyfrowanej. Oznacza to, że z łatwością mogły wpaść w ręce chińskiego rządu. W odpowiedzi na ankietę Clubhouse powiedział, że planuje dodać dodatkowe szyfrowanie, aby zminimalizować ryzyko. Niektórzy użytkownicy na całym świecie wyrażają zaniepokojenie niektórymi elementami kultury klubowej, które ich zdaniem mogą stwarzać problemy w przyszłości. Są to m.in.: dezinformowanie społeczeństwa, seksizm, czy teorie spiskowe. Na dziś aplikacja jest dostępna tylko na system iOS.
W tej chwili platforma pozostaje zamknięta dla ogółu społeczeństwa, można się tam dostać tylko z pomocą znajomych, którzy już uzyskali dostęp do aplikacji lub złożyć wniosek o rejestrację i czekać, aż ktoś z listy kontaktów już zarejestrowanych w Clubhouse zatwierdzi zgłoszenie. Twórcy zapewniają, że niedługo każdy będzie miał możliwość dostania się tam. Jednak ważną rolę w popularności aplikacji odegrało właśnie to, że nie jest ona jak każda inna aplikacja „dla każdego”. Musisz być „wyróżnionym”, żeby tam się dostać.