Kawowy kogel-mogel

kawa, kawowy kogel-mogel, jajka, delikatesyZajadaliście się w dzieciństwie słodkimi, ubitymi jajkami? Ten staropolski przepis cieszył się ogromną popularnością wśród najmłodszych i starszych. Pora na odświeżenie tego przepisu. W połączeniu z kawą zasmakuje wam ponownie!

Składniki:

– 200ml czarnej kawy

– 1 żółtko

– łyżka brązowego (lub innego) cukru

– odrobina octu

Sposób przygotowania:

Na początku zaparzamy, według uznania, czarną kawę. Oddzielamy białko od żółtka – przyda się tylko to drugie. Ucieramy je z cukrem. Jeśli chcemy uzyskać konsystencję piany, dodajemy odrobinę octu (może być jabłkowy). Na wierzch przygotowanej kawy delikatnie nakładamy kogel-mogel. Smacznego!

Właściwości:

 O jajkach powstało już wiele mitów. Niektórzy mówią, że to najlepsze źródło protein. Inni dostrzegają ich negatywny wpływ na poziom cholesterolu. Co naprawdę kryje się w jajkach?

Na wstępie warto zaznaczyć, że jakość jajek i ich zawartość witamin zależą od pochodzenia. Nie tylko ze względów ekologicznych, warto więc wybierać te z wolnego chowu. Zawartość białka w części jadalnej jajka wynosi aż 12,5%. Jest ono niezwykle bogate w aminokwasy, które pomagają budowę ludzkiej masy mięśniowej. Żółtko w ok. 11% składa się z tłuszczu, o wysokim stopniu strawności oraz dużą ilością cholesterolu. Dodatkowo są one źródłem witamin A, D, E oraz K. Ważne jest też duże stężenie witamin z grupy B, zwłaszcza B2. Jajka dostarczą organizmowi także żelaza i fosforu. W niewielkich ilościach zawierają również wapń, potas, magnez oraz mikroelementy. Jedno średniej wielkości jajko to ok. 80 kcal.

Fot. Marlena Orzechowska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *