31/03/2025

CDN

TWOJA GAZETA STUDENCKA

Relacja: Vive l’Europe! – Pokój nauczycielski

3 min read
Vive l'Europe! Pokój nauczycielski. /fot. Maxi Niechciał

fot. Maxi Niechciał

Kolejne spotkanie z cyklu Vive l’Europe! już 29 kwietnia. Za nami intrygująca podróż do Pokoju Nauczycielskiego – jak przebiegło drugie spotkanie?

Gazeta CDN i Kino Kameralne Cafe zaprosiły widzów w podróż do Niemiec w ramach cyklu Vive l’Europe!

Cudze chwalicie, swego nie znacie… Gdy myślimy o kinowych hitach, często kierujemy wzrok za ocean, podziwiając Hollywood. Czas to zmienić! Europejskie kino od dekad zachwyca, inspiruje i skłania do refleksji. To sztuka, która oddaje językową i kulturową różnorodność Starego Kontynentu. Cykl Vive l’Europe! (fr. Niech żyje Europa!) to wyjątkowa podróż przez najważniejsze osiągnięcia europejskiej kinematografii. Odwiedzimy Niemcy, Francję, Belgię, Holandię, Danię i Szwecję, a wraz z bohaterami filmów przeżyjemy opowieści o przyjaźni, wolności, życiu i śmierci. Odkryjemy także sztukę utrwalania obrazu w europejskim wydaniu.

Podczas drugiego spotkania widzowie obejrzeli film Pokój nauczycielski (2023) w reżyserii İlker Çataka. Była to okazja do skonfrontowania własnych szkolnych wspomnień z realiami niemieckiej podstawówki, śledzenia losów niesłusznie oskarżonych bohaterów i prowadzenia własnego dochodzenia w sprawie tajemniczych kradzieży. Seans stał się punktem wyjścia do dyskusji o problemach systemu edukacji, roli jednostki w szkolnictwie oraz presji, jaką wywiera środowisko.

A po filmie…

Tradycyjnie, po seansie odbyła się dyskusja z zaproszonymi gośćmi. Oto oni:

Magdalena Biśta – absolwentka filologii germańskiej na Uniwersytecie Gdańskim, obecnie kontynuująca studia magisterskie na kierunku lingwistyka stosowana. Równolegle kształci się na Akademii Muzycznej w Gdańsku, studiując grę na skrzypcach. W swojej pracy naukowej łączy oba obszary, badając specjalistyczny język muzyczny. Interesuje się przekładem literackim i tworzy własne teksty. W 2024 roku została laureatką konkursu na recenzję książki niemieckojęzycznej „Gemeinsam die Freude am Lesen teilen! / Wspólna radość z czytania!”.

Dr Patrycja Brudzińska –adiunktka w Zakładzie Badań nad Dzieciństwem i Szkołą w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Specjalizuje się w dydaktyce wczesnoszkolnej, a jej badania koncentrują się na konstrukcjonizmie, ze szczególnym uwzględnieniem procesów dziecięcego zaangażowania w aktywność twórczą. Autorka publikacji z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Doświadczenie praktyczne zdobywała jako nauczycielka szkoły podstawowej. Prowadzi warsztaty z konstruowania dla uczennic i uczniów, nauczycielek oraz nauczycielek akademickich – zarówno z Polski, jak i z zagranicy.

Vive l’Europe: Opinie

Po wydarzeniu zapytaliśmy naszych gości o ich wrażenia:

Dyskusja była bardzo ciekawa, świetnie rozmawiało mi się z wszystkimi. Cieszę się, że każdy był zaangażowany i miał swoją refleksję – to było bardzo cenne. Jeśli chodzi o sam seans, to zdecydowanie była to mocna pozycja. Film budował napięcie i wywoływał presję, ale warto było go obejrzeć, bo poruszał niezwykle interesujące tematy. Pokazywał nie tylko specyfikę niemieckiej szkoły, ale również uniwersalne problemy społeczne, które można odnieść do polskich realiów. – mówi Magdalena Biśta.

Z perspektywy pedagoga warto zwrócić uwagę na to, że choć film jest kreacją artystyczną, to podejmuje rzeczywiste, aktualne problemy w europejskich szkołach – rasizm, dyskryminację, kwestie władzy, wychowania czy komunikacji. Szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale także przestrzeń społecznych interakcji, co w filmie zostało świetnie pokazane. Myślę, że Pokój nauczycielski może być doskonałym punktem wyjścia do rozmów z przyszłymi nauczycielami, ale także z uczniami. Ciekawe byłoby porównanie tych dwóch perspektyw – być może wnioski byłyby inne niż te, do których doszliśmy podczas dyskusji. – podsumowuje dr Patrycja Brudzińska.

Zdjęcia