Projektowanie gier historycznych na UG
2 min readRok akademicki 2024/2025 to pierwszy rok istnienia kierunku Projektowanie gier historycznych na Uniwersytecie Gdańskim! Zimowy semestr trwa w najlepsze, a my sprawdzamy, czym wyróżniają się najnowsze w ofercie Wydziału Historycznego studia.
Europa Universalis, Assassin’s Creed czy Call of Duty to jedne z najbardziej znanych gier historycznych. Być może wkrótce ich następne części zaprojektują absolwenci nowego kierunku UG. Projektowanie gier historycznych to nowoczesne studia, które na ten moment oferuje tylko Uniwersytet Gdański. Przyczyną ich powstania jest nieustannie rozwijający się rynek przemysłu kreatywnego. Zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie ciągle rośnie, co nie uchodzi uwadze władz naszej uczelni.
Od kandydatów wymagana jest matura z historii oraz znajomość angielskiego na poziomie B1. W ciągu 3 lat studiów licencjackich to właśnie w języku angielskim odbywa się blisko 40% przedmiotów. Są to m.in.: Public Speaking and Pitching czy Narrative Design. W trwającym obecnie semestrze przewidziane są także zajęcia z logiki, podstaw zarządzania projektem czy generatywnej sztucznej inteligencji.
Świat gier historycznych – nowoczesne oblicze przeszłości
„Osoby studiujące na tym kierunku otrzymują wiedzę zarówno z zakresu historii Polski i świata, jak i praktyczne umiejętności z projektowania narracji interaktywnej, tworzenia mechaniki gier oraz pisania kreatywnego i technicznego. Jest to jedyny taki kierunek w Polsce i prawdopodobnie na świecie. Przy okazji pokazujemy nowoczesne i innowacyjne oblicze Wydziału Historycznego UG” – mówi dr Wacław Kulczykowski, opiekun kierunku. „Krótko mówiąc, dostrzegamy ogromny potencjał drzemiący w projektowaniu gier historycznych i postanowiliśmy przygotować innowacyjny kierunek studiów, oparty na nowoczesnych metodach kształcenia i na wskroś praktyczny”.
Poza zajęciami o charakterze pragmatycznym studenci zdobędą doświadczenie podczas praktyk zawodowych. Czeka ich 80 godzin praktyk w firmach zajmujących się produkcją gier lub w instytucjach, które tworzą, bądź wykorzystują gry historyczne w swojej działalności edukacyjnej, kulturalnej, społecznej czy rozrywkowej.
Studenci mogą zakończyć swoją edukację, napisawszy pracę licencjacką w tradycyjnej formie. Mają jednak do dyspozycji alternatywną opcję. Z racji, iż większość zajęć na Projektowaniu gier historycznych ma charakter praktyczny, pracą dyplomową może być prototyp gry.
Na aktualnie trwającym roku akademickim limit miejsc wynosi 25 studentów. Nowy kierunek bez wątpienia cieszy się sporym zainteresowaniem. Zaaplikowało na niego 125 kandydatów, a próg punktowy wyniósł 108,60 punktu.